Filmrecensie: Darkest Hour

Filmrecensie: Darkest Hour
Gary Oldman onherkenbaar als Winston Churchill

In 2002 was er een televisieprogramma van de BBC waarin de '100 Greatest Britons of all Time' werden gekozen. In deze lijst stond de naam van Winston Churchill op de eerste plaats. Deze man was een inspiratie voor het Britse volk en het is niet raar dat er al veel series en films gemaakt zijn over zijn indrukwekkende leven. Zo ook de film Darkest Hour. Gids.tv heeft de film gezien en hier lees je de recensie.

Darkest hour speelt zich gelijktijdig af met Christopher Nolans Dunkirk. Waar die film de gebeurtenissen in mei 1940 door de ogen van de soldaten op het strand bij Duinkerk toont, neemt regisseur Joe Wright ons in deze film mee naar wat er gelijktijdig gebeurt in Engeland. Daar moeten de ministers beslissen over de levens van diezelfde soldaten. Terwijl de Duitsers oprukken in West-Europa en Nederland en Belgie nog niet gevallen zijn, eist de oppositie in het Britse parlement het aftreden van Prime Minister Neville Chamberlain. Dit omdat hij niet sterk genoeg optrad tegen de dreiging van de nazi's. Eigenlijk ging de voorkeur van nieuwe Prime Minister naar Lord Halifax (Stephen Dillane), de minister van Buitenlandse zaken. Uiteindelijk wordt de excentrieke en ontstuimige Winston Churchill (Gary Oldman) uitgekozen voor de positie, vooral omdat hij als gewezen Labour-politicus op de steun van de oppositie kon rekenen.

:article:img

Ook Koning George VI (Ben Mendelsohn) is niet enthousiast, maar nodigt Churchill toch maar uit om over een kabinetsformatie te praten , terwijl de ruim 300.000 soldaten als ratten in de val zitten door het oprukkende Duitse leger in het Franse Duinkerk. Churchill krijgt te maken met een bedreigende invasie, een Brits volk die daar niet klaar voor is en een sceptische koning. Bovendien staat zijn eigen partij niet achter hem als het gaat om vredesonderhandeling, want dat is volgens de nieuwe Prime Minister onbespreekbaar.

Terwijl de problemen zich in een paar dagen tijd opstapelen, moet de nieuwe Prime Minister de natie achter zich krijgen. In een politiek steekspel van leven en dood. Gaan we praten met de vijand of vechten we voor vrijheid?

:article:img

Winstons vrouw Clementine Churchill (Kristin Scott Thomas) is een rots in de branding voor haar man. In moeilijke situaties staat zij klaar met goede adviezen en helpt ze haar man om de hoogste bergen te beklimmen in een zware oorlogstijd.

Method acting
Darkest Hour is een mooie film geworden. Gary Oldman is fenominaal als Churchill. Oldmans postuur moest dikker gemaakt worden en hij zat ruim 200 uur in de make-upstoel. Zijn transformatie is verbluffend, mede door zijn manier van bewegen in de kleinste details. Oldman staat dan ook bekend om zijn 'method acting', een techniek van acteren waarbij de acteur zijn eigen ervaringen gebruikt om een karakter zo precies mogelijk na te spelen. Zijn vrouw vertelde in een interview dat ze tijdens de opnames naar bed ging met Winston Churchill en opstond met Gary Oldman.

Een Golden Globe heeft Gary Oldman voor deze rol al gewonnen en het zou een prachtig compliment zijn als hij daar ook nog een Oscar aan toe mag voegen. Het is een sfeervolle film met topacteurs, maar Oldman zet hier een prestatie van uitzonderlijke klasse neer.

Wie bang is voor een zwaar en saai verhaal over politiek kan gerustgesteld worden. Regisseur Joe Wright weet met deze film de kijker onmiddelijk te pakken, omdat het verhaal met overtuiging verteld wordt.

Darkest Hour is vanaf 18 januari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 125 minuten. Genre: Biografie, Drama. Bekijk hieronder de trailer van de film.

HD")

Meer actueel TV-nieuws