Filmrecensie: LBJ

Filmrecensie: LBJ
Woody Harrelson als president die JFK moest opvolgen

Hollywood heeft al vele films gemaakt over de presidenten van de Verenigde Staten. Het blijft een favoriet onderwerp van de filmstudio's. LBJ gaat over de periode rond 1960 wanneer machtige senator Lyndon Baines Johnson (Woody Harrelson) de democratische voorverkiezingen verliest van de knappe senator John F. Kennedy (Jeffrey Donovan). Na enige twijfel stemt hij er mee in om de running mate van zijn rivaal te worden. De presidentsverkiezingen worden gewonnen, en Johnson wordt vice president. Maar ondanks zijn scherpe politieke instincten wordt hij toch buitenspel gezet door Kennedy's team. Op 22 november 1963 verandert dit als een blad aan de boom. Gids.tv heeft de film gezien, en lees hier de recensie van LBJ.

:article:img

Het zou een zwarte dag in de geschiedenis worden wanneer op 22 november 1963 Kennedy werd vermoord. Op dat moment krijgt Johnson het presidentschap in zijn schoot geworpen. Een grote opdracht voor hem en zijn vrouw Lady Bird (Jennifer Jason Leigh). Terwijl de wereld huilt om de dood van een grote president, kampt Johnson met zijn tegenstander Bobby Kennedy en voormalig mentor Richard Russell. Bovendien moet hij proberen om JFK's nalatenschap te eren door zich sterk te maken voor de historische Civil Rights Act van 1964.

:article:img

Het lastige met deze gemiddelde LBJ is dat dit belangrijk stukje geschiedenis al door veel films is verteld. Dit is niet heel lang geleden nog uitgebreid aan bod gekomen bij het mooie politieke drama Jackie van Natalie Portman. Deze film over de First Lady was fascinerend en stijlvol. Wel vanuit een ander persoon gezien, maar dat maakte grote indruk. Daarom voelt LBJ toch een beetje als mosterd na de maaltijd. Hoe dan ook maakt Woody Harrelson van zijn rol een stukje vakmanschap in acteren. De vergelijking met Oscar-genomineerde acteur Gary Oldman als Winston Churchill in The Darkest Hour is makkelijk gemaakt met make-up en acteerwerk. Maar dan wint Harrelson het nooit van Oldman.

Met deze film over de ondankbare taak om Kennedy's levenswerk over te nemen, blijft het feit knagen dat dit drama vele malen mooier verteld wordt door zijn concurrent Jackie. Maar het mag gezegd worden dat LBJ een mooie sfeer neerzet van een dramatische tijd voor de VS en de wereld.

LBJ is vanaf 15 maart te zien in de bioscoop. Genre: Politiek, Drama. Tijdsduur: 95 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Meer actueel TV-nieuws