Recensie: Elvis is rock-'n'-rollercoaster over het leven van Elvis Presley

Van de makers van Romeo + Juliet en Moulin Rouge!

Vanaf 23 juni is de film Elvis te zien in de Nederlandse bioscopen. Er valt genoeg over Elvis Presley te vertellen: Graceland, zijn moeder, gospel, rock-'n'-roll, muziek, fans, liefde, een duivelse manager, verslavingen en een vroegtijdige dood. Het moge duidelijk zijn dat acteur Austin Butler enorm grote schoenen had om te vullen - maar dat doet hij in deze epische muziekfilm verbluffend goed. Lees hier de filmrecensie van Elvis.

"The man. The legend. The King of Rock & Roll"
Het wereldberoemde levensverhaal van Elvis Presley wordt bezien door de gecompliceerde relatie met zijn raadselachtige manager, kolonel Tom Parker. De status als ongekende superster, tegen de achtergrond van het veranderende culturele landschap en het verlies van onschuld in Amerika. De opkomst en ondergang van een legendarische wereldster die niet meer geëvenaard werd.

Acteur Austin Butler en Tom Hanks in de film 'Elvis'

Entertainment-score: 83% | IMDb ★ 7,8

Meesterregisseur Baz Luhrmann tovert in 159 minuten het leven van Elvis Presley op het witte doek. Verwacht dus bombastische en waanzinnig rijke sets en kostuums en extravaganza in beeld en geluid op de Luhrmann-manier. Denk aan films als Bohemian Rhapsody en Rocketman, maar dit keer over het leven van The King. Het verhaal voelt goudeerlijk, aan met een belangrijke rol voor Tom Hanks als de (kwade genius) Tom Parker, de van oorsprong Nederlandse manager van Elvis. Je kunt vraagtekens plaatsen bij zijn Duitse accent, maar echt storen doet dit niet. Maar dan Austin Butler: hij zou een Oscarnominatie moeten ontvangen, want zijn bewegingen en stem - die zeer dicht bij de echte Elvis komen - bezorgen je kippenvel. Bovendien zet de beeldschone actrice Olivia DeJonge een prachtige Priscilla Presley neer. De chaotische videoclip-achtige beelden komen in het begin niet goed uit de verf maar dit wordt later in de film beter. Vier sterren.

Naast Austin Butler (Once Upon a Time… in Hollywood) en Tom Hanks (Saving Mr. Banks) zijn ook Olivia DeJonge (The Staircase), Kelvin Harrison Jr. (Mudbound), Dacre Montgomery (Stranger Things), Richard Roxburgh (The Crown) en Kodi Smit-McPhee (The Power of the Dog) te zien in Elvis. Deze film is geregisseerd door Baz Luhrmann.

Vanaf 23 juni 2022 is de film Elvis te zien in de Nederlanse bioscopen. Genre: biografie, drama, muziek. Tijdsduur: 159 minuten.