Recensie: Black Panther: Wakanda Forever is spektakel dat hart en ziel raakt

Ter nagedachtenis aan Chadwick Boseman

Vanaf woensdag 9 november draait de nieuwe film Black Panther in de Nederlandse bioscopen. Het zal best heel erg moeilijk geweest zijn voor cast en crew achter deze film om het op de set droog te houden, en dat is aan het eindproduct uiteindelijk ook goed te zien: een ode aan Chadwick Boseman. Wakanda Forever! Lees hier de filmrecensie van Black Panther.

Het volgende hoofdstuk
Koningin Ramonda, Shuri, M'Baku, Okoye en de Dora Milaje vechten om hun natie te beschermen tegen tussenkomende wereldmachten na de dood van koning T'Challa. Terwijl de Wakandans ernaar streven hun volgende hoofdstuk te omarmen, moeten de helden samenwerken en een nieuwe weg banen voor het koninkrijk Wakanda.

Angela Bassett als Queen Ramonda in 'Black Panther: Wakanda Forever'. Bron: Walt Disney Studios

Entertainment-score: 79% | IMDb ★ 7,3

Het lukt regisseur Ryan Coogler en zijn team om de boel vanaf minuut één op scherp te zetten en het verslapt dan ook nauwelijks. De antagonist is ook in deze film weer het hoogtepunt: Namor is een favoriet van mij en ze hebben hem echt uitstekend neergezet. Om het grote sterke punt van deze film kunnen we overigens zeker niet heen: de actie en hoop in het eerste deel maken plaats voor rouw en verdriet in het tweede, iets dat deze film als gegoten zit. Eigenlijk is dat best heel vreemd: de film voelt als een superheldenfilm en is dat tussen de regels door misschien wel helemaal niet. Het is eerder een eerbetoon aan een acteur die onze wereld veel te jong heeft verlaten. Een groot minpunt is de computeranimatie, die in de gevechtsscènes hier en daar best wel warrig en matig is uitgevoerd. Dat is dan weer iets dat we de laatste tijd steeds vaker als negatieve trend in het superheldengenre moeten noemen. Al met al is Wakanda Forever het bioscoopbezoekje weer meer dan waard, maar neem wel een flink pak tissues mee. Rauwer en indringender krijg je een Marvel film niet. 4 sterren.

Naast Letitia Wright (Murder on the Orient Express) en Lupita Nyong'o (The 355) spelen ook Angela Bassett (Film), Tenoch Huerta (The Forever Purge) en Dominique Thorne (If Beale Street Could Talk) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Ryan Coogler (Creed).

Vanaf 9 november 2022 is Black Panther: Wakanda Forever te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: drama, actie, superhelden. Tijdsduur: 161 minuten.