Filmrecensie: The Greatest Showman

Filmrecensie: The Greatest Showman
Visueel vuurwerk met Hugh Jackman in muziek spektakel

De nieuwe musicalfilm The Greatest Showman is gebaseerd op het leven van Phineas Taylor Barnum. Hij vertelde ooit tegen zijn kinderen een verhaaltje en kwam daardoor op het briljante idee om de grootste circusshow van de wereld te maken. In deze film zie je dat het niet vanzelf gaat om succes te hebben. Het is een weg vol tegenslagen en vallen en opstaan. P.T. Barnum leefde van 1810 tot 1891 en in die periode deed hij echt iets nieuws om het publiek te verwonderen. Hij werkte samen met 'freaks', mensen die anders waren. The Greatest Showman is binnenkort te zien in de bioscoop, maar Gids.tv kreeg de film al te zien.

Barnum (gespeeld door Hugh Jackman) raakt zijn baan kwijt nadat zijn bedrijf failliet gaat. Hij heeft een rijke fantasie en is een visionair in het maken van grote circusshows. Zijn wereldberoemde show uit de negentiende eeuw werd ook wel een rariteitenshow genoemd. In de film zie je onder anderen 'de vrouw met de baard', een albino en een reus. Ondanks dat iedereen een negatieve mening had over deze mensen die anders waren, laat The Greatest Showman zien dat ze juist heel erg trots zijn op wie ze zijn.

P.T. Barnum had ook een zakenpartner, Phillip Carlyle (Zac Efron). Hij wordt verliefd op het meisje van de trapeze-act. Ondanks hun gemengde achtergrond en een familie die daar afkeurend tegenover staat, vechten ze voor hun relatie.

The Greatest Showman is een verheerlijkte versie geworden vol Amerikaanse romantiek. Het echte verhaal was minder rozengeur en maneschijn. Het is een musicalfilm en niet iedereen houdt van zang in films. Hugh Jackman is geen fantastisch zanger, maar je gelooft hem wel. Zac Efron is verfrisssend in een rol die bij hem past, want na films als Dirty Grandpa en Baywatch is dit echt een verademing.

De muziek is verzorgd door Benj Pasek en Justin Paul, die grote successen behaalden met de soundtrack van La La Land. Dat niveau halen ze echter nooit. Maar als je musical liefhebber bent, gaan je haren op je arm toch rechtop staan van de nummers From now on en This is me, die toch mooie hoogtepunten zijn van The Greatest Showman. De IMDb score van deze film is een hoge 8.0.

The Greatest Showman is vanaf 4 januari in de bioscoop te zien. Tijdsduur: 105 minuten. Genre: Drama, Musical. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: muziek, circus, film, bioscoop, albino, musical, show, fantasie, relatie, baywatch, publiek, negentiende eeuw, showman, hugh jackman, zac efron, la la land, soundtrack, drama, filmrecensie