Recensie: Kanarie gaat over coming out in benauwend militair milieu

Met glansrol voor Zuid-Afrikaanse komiek Schalk Bezuidenhout

Sinds november is de film Kanarie beschikbaar op streamingdienst Picl (lees hieronder wat deze inhoudt). Hou je vast voor: een coming-of-age oorlogsmusical over een stadsjongen die wordt uitgekozen om zijn verplichte, tweejarige militaire opleiding te volgen in het legerkoor, dat verder door niemand in het leger echt serieus wordt genomen. Lees hier de filmrecensies van Kanarie.

Picl is een initiatief van mensen die gek zijn op film. In samenwerking met 36 Nederlandse filmtheaters bieden ze de nieuwste premièrefilms en documentaires. Films die nu in het filmhuis draaien, stream je dus exclusief op Picl.

Do You Really Want to Hurt Me
Ontmoet Johan Niemand, een Zuid-Afrikaanse tiener die getreiterd wordt omdat hij gek is van de Britse new wave-muziek en Boy George. In 1985, de tijd van apartheid, religie en oorlog, wordt hij opgeroepen voor de dienstplicht. Johan doet auditie voor het legerkoor de 'Kanaries', wordt toegelaten en eenmaal op tournee wordt hij verliefd op een 'mede-Kanarie'. Een heftige crisis breekt aan en Johan trekt alles wat hij tot nu toe wist in twijfel.

Onder andere acteur Schalk Bezuidenhout in de film 'Kanarie'

Deze filmparel begint met een glimlach als de vriendinnen van Johan hem uitdagen om voor 50 Zuid-Afrikaanse rand met een jurk de straat op te gaan. In het Zuid-Afrika van de jaren tachtig, dat middenin de apartheid zat, was het zeer moeilijk om voor je geaardheid uit te komen. Kanarie, de derde speelfilm van regisseur Christiaan Olwagen, zit vol met de voor het LHBTI-genre geijkte thema's en tegenstellingen en bedient zich van een soundtrack met nummers van Boy George en Jimmy Sommerville. Daar houden de clichés echter op. Olwagen en zijn mede-scenarist hebben een verhaal opgetuigd dat afwijkt van het gangbare pad van het ontdekken van je ware gevoelens, een eerste verliefdheid, de gebruikelijke tegenslag en uiteindelijke hereniging. Typisch filmhuis, met een sterke rol voor Schalk Bezuidenhout. De combinatie van muziek, drama en humor is emotioneel, gevoelig, integer en prachtig. Vier sterren.

Gids.tv bekijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze serie- en filmsrecensies.

Naast Schalk Bezuidenhout (Kaalgat Karel) en Hannes Otto (Sink Sank Sunk) is ook Germandt Geldenhuys en Gérard Rudolf (The Siege of Jadotville) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Christiaan Olwagen (Poppie Nongena).

Kanarie (Engelse titel: Canary) is een Zuid-Afrikaanse drama- en muziekfilm uit het jaar 2018. Tijdsduur: 123 minuten. IMDb-score: 7,7. In verband met de nieuwe coronamaatregelen is het uitbrengen van de film Kanarie in de bioscopen tot nader order uitgesteld.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Kanarie gaat over coming out in benauwend militair milieu of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: