Filmrecensie: The Leisure Seeker

Filmrecensie: The Leisure Seeker
Helen Mirren en Donald Sutherland in tragische maar positieve roadmovie

De Italiaanse regisseur Paolo Virzi kon in zijn stoutste dromen niet verwachten dat Helen Mirren en Donald Sutherland mee zouden werken aan zijn film. En toch gaven deze grote Hollywoodnamen toestemming voor The Leisure Seeker. Ze spelen John en Ella Spencer, een ouder echtpaar dat een goed leven heeft gehad. Maar door hun gezondheidsproblemen, bezorgde kinderen en bemoeizuchtige doktoren besluiten ze als donderslag bij heldere hemel om nog één reis te maken met hun oude camper genaamd The Leisure Seeker. Gids.tv heeft de film gezien en hier lees je de recensie van de nieuwe Amerikaanse roadmovie.

John heeft een vorm van Alzheimer, wordt snel vergeetachtiger en mag eigenlijk niet meer autorijden. Ook Ella heeft gezondheidskwalen. Ze gaan op reis naar verschillende plekken in Amerika waar ze ooit geweest zijn met de kinderen. In hun oude camper gaan ze van Massachusetts naar Florida en onderweg beleven ze verassende, verdrietige en ontroerende momenten. Toch heeft de film een positieve en grappige insteek. Een compliment aan de film om een zwaar thema als Alzheimer met respect te behandelen.

Als ze halverwege de reis bij een benzinestation aankomen en Ella naar binnen gaat, rijdt John plotseling weg met de camper en vergeet Ella mee te nemen. Het is een van de scènes waar de paniek toeslaat, waardoor Ella bij een motorrijder achterop springt om haar man in te halen. Dit zijn grappige momenten waarin je ook de frustratie en het verdriet van Ella voelt, doordat ze realiseert dat ze haar man langzaam kwijtraakt. De chemie tussen de twee hoofdpersonen blijft boeien en weet de kijker soms ook te raken, maar niet alles aan de film is goed.

Presidentsverkiezingen
Zo zijn de dialogen langdradig en duurt de film te lang. Een steeds terugkerend onderwerp is dat de film zich afspeelt tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. De verkiezingen komen steeds terug in de film, maar de reden blijft een beetje vaag. Ook het plot van The Leisure Seeker zie je al van mijlenver aankomen. Dat maakt deze reis wel tragisch en sympatiek, maar net een snelweg te lang. De IMDb-score voor deze film is een 6.1.

The Leisure Seeker is vanaf 4 januari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 112 minuten. Genre: Drama, Komedie, Avontuur. Bekijk hieronder de trailer van de film.