Recensie: Sound of Metal toont ergste nachtmerrie voor metal-drummer Ruben Stone

Met Riz Ahmed en Olivia Cooke

Vanaf 4 december staat de film Sound of Metal op Amazon Prime Video. Muziek maken is de grootste passie voor Ruben, maar als hij op een dag plotseling zijn gehoor verliest, staat zijn leven op zijn kop. Acteur Riz Ahmed speelt een glansrol. Lees hier de filmrecensie van Sound of Metal.

Gids.tv bekijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze serie- en filmrecensies.

Sound and Silence
Geluid en muziek is alles in het leven van Ruben. Dat begint met de gemoedelijke jazz waarmee hij opstaat, en bouwt op naar de snoeiharde drumsets die hij er iedere avond uit ramt in de optredens van de noiseband die hij heeft met zijn grote liefde en bandgenote Lou. Opeens wordt hij doof, en zet dat de precaire balans van hun nomadische rockleven op scherp. Wie is Ruben nog, als datgene waarop hij zijn identiteit heeft gebouwd wegvalt?

Actrice Olivia Cooke in de film 'Sound of Metal'

Beoordeling van Gids.tv: ★★★★½
Het einde van het jaar nadert, en in een vrij mager filmjaar is het nog goed zoeken of er nog een pareltje te vinden is. Sound of Metal is zo'n pareltje. In het dagelijks leven sta je er niet bij stil, maar wat als je van de één op andere dag je gehoor zou verliezen? Deze nachtmerrie is reëel, tastbaar en zorgt voor frustratie, paniek, verwarring en verdriet. Deze menselijke emoties weet hoofdrolspeler Riz Ahmed sterk over te brengen. Dat verdient ons inziens zelfs een Oscar. Ook tegenspeelster Olivia Cooke zet een sterke rol neer. Een intense dramafilm die ook qua sounddesign grote indruk maakt. De film sluit af met een mooie boodschap: Het leven is oneerlijk en zit vol tegenslagen, maar laat niemand je weerhouden om door te vechten en jezelf te accepteren zoals je bent, met imperfecties die daarbij horen. Ontroerend en echt. Vier en een halve ster.

Naast Riz Ahmed (Venom) en Olivia Cooke (Ready Player One) is ook Paul Raci (Fighting Tommy Riley) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Darius Marder (Loot).

Sound of Metal staat vanaf 4 december 2020 op Amazon Prime Video. Genre: Drama, Muziek. IMDb-score: 7,8.