Filmrecensie: Three Billboards outside Ebbing, Missouri

Frances McDormand in inktzwart maar komisch drama

Three Billboards outside Ebbing, Missouri, een film over een moeder op zoek naar gerechtigheid voor haar dochter. Na zeven lange maanden is er nog steeds geen dader gevonden voor het vermoorden, verkrachten en verbranden van de dochter van Mildred Hayes (Frances McDormand). Mildred heeft lange tijd niets gehoord van de plaatselijke politie. Om de politie wakker te schudden en om haar geduld en machteloosheid een plek te geven, huurt ze drie grote reclameborden even buiten Ebbing, Missouri. Die borden zijn sinds 1986 niet meer gebruikt, maar Hayes zet daar gewaagde boodschappen op voor gerespecteerd politiehoofd William Willoughby (Woody Harrelson) en zijn corps. De politie wil die reclameborden weg hebben, maar Mildred wijkt geen millimeter. Gids.tv heeft de film gezien en hier lees je de recensie.

De commotie is groot in het dorpje wanneer de reclameborden staan. Onder de bevolking zijn er zowel voor- als tegenstanders voor Mildred. Je leert verschillende karakters kennen, waaronder politieagent Dixon (Sam Rockwell) die bij zijn moeder woont en een voorliefde voor geweld heeft. Als hij ook betrokken raakt bij de strijd om de reclameborden weg te krijgen, is er meer sprake van oorlog dan vrede.

Er gebeurt heel veel in de film Three Billboards outside Ebbing, Missouri. Zo zijn er een paar sleutelsc├Ęnes waar voorwerpen in voorkomen die heel duidelijk vertellen waar deze film werkelijk over gaat. Zo is er een wijnfles, een glas vruchtensap met rietje, het dossier van Mildreds dochter en de brief die Mildred krijgt van 'Chief' William Willoughby. Het zijn stuk voor stuk voorwerpen waarvan je later, wanneer je de bioscoop verlaat, het belang van snapt.

Golden globes
Het is een weergaloze goede film met een cast die de sterren van de hemel spelen. Met veel driedimensionale personages en grof taalgebruik in ijzersterke dialogen, is dit een inktzwarte komedie geworden met een zwaar thema waarin ook een lach en een traan verwerkt zijn. Frances McDormand (Fargo) zet een sterke rol neer als verdrietige, gebroken moeder die gevuld is met woede en haat. Niet verwonderlijk dat deze film al diverse filmprijzen heeft gewonnen. Bij de Golden Globes was deze film genomineerd voor zes prijzen. Ze wonnen er uiteindelijk vier, waaronder de prijzen voor beste drama, beste actrice in een drama (Frances McDormand) en beste mannelijke bijrol (Sam Rockwell).

Perfect is de film Three Billboards outside Ebbing, Missouri niet, maar hij komt er zeker dichtbij. Als je een liefhebber bent van dit genre, is dit een absolute aanrader. De IMDb-score voor deze film is een 8,3.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is vanaf 11 januari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 115 minuten. Genre: Comedy, Drama. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: politie, dader, missouri, film, politieagent, regisseur, bioscoop, bevolking, comedy, actrice, billboards, 1986, taalgebruik, racistisch, golden globes, golden, fargo, filmprijzen, recensie, komedie, thema, dossier, vermoorden, grof, Geweld, woody harrelson, haat, willoughby, moeder, sam rockwell, drama, komisch, imdb, three billboards, filmrecensie