Recensie: docu Crack: Cocaine, Corruption & Conspiracy staat nu op Netflix

Van Emmy-winnaar Stanley Nelson

Sinds 11 januari staat de documentaire Crack: Cocaine, Corruption & Conspiracy op Netflix. In deze indringende docu duikt regisseur Stanley Nelson in de allesvernietigende geschiedenis van de crackepidemie in de Verenigde Staten, en verdiept hij zich in de gevolgen die in onze tijd nog altijd voel- en zichtbaar zijn. Lees hier de recensie van Crack: Cocaine, Corruption & Conspiracy.

Gids.tv bekijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze serie- en filmrecensies.

Reagan, Bush en Clinton
Amerika in de jaren 80. Een allesverwoestende crackepidemie verscheurde de binnensteden als een tsunami. Decennia later worden de destructieve effecten op het leven van mensen, families en gemeenschappen nog steeds intens gevoeld. Deze docu onderzoekt niet alleen de verwoesting van de drug op individueel niveau, maar ook de duistere oorsprong van de crisis en de daar uit voortvloeiende marginalisatie van mensen met een donkere huidskleur, gevangen in Amerikaanse gevangenissen en gezondheidszorgsystemen.

Ricky Ross, Corey Pegues en Samson Styles in de documentaire 'Crack: Cocaine, Corruption & Conspiracy'

In de jaren 80 waren de Verenigde Staten in de ban van cocaïne die via Centraal- en Zuid-Amerika de VS bereikte (natuurlijk bekend van de serie Narcos). Terwijl cocaïne een luxe drug voor de rijke Amerikanen was in die tijd, kwam crack in opkomst: een stuk goedkoper en dus aantrekkelijker voor de working class-bevolking. Met rijke archiefbeelden wordt het verhaal van crack verteld door voormalige dealers, gebruikers en journalisten. Een uitstekende docu met een ijzersterke soundtrack (o.a. Grandmaster Flash & Melle Mel en Run-D.M.C.), die vooral indruk maakt omdat dit ingrijpende verhaal reikte tot de allerhoogste regionen van de politiek, FBI en CIA. Drieënhalve ster.

Deze documentaire is geregisseerd door Stanley Nelson, bekend van docu's Miles Davis: Birth of the Cool en Jonestown: The Life and Death of Peoples Temple.

Vanaf 11 januari kan je de documentaire Crack: Cocaine, Corruption & Conspiracy streamen in jouw huiskamer. Genre: Documenaire. IMDb-score 6,8.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: docu Crack: Cocaine, Corruption & Conspiracy staat nu op Netflix of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: