Recensie: Strip Down, Rise Up laat de echte schoonheid van paaldansen zien

Feministische documentaire met veel tranen

Sinds 5 februari staat de documentaire Strip Down, Rise Up op Netflix. Paaldansen wordt al snel geassocieerd met lust en louche seksclubs. Deze documentaire bewijst echter dat paaldansen een echte sport- en kunstvorm is, waar vrouwen én mannen kracht, zelfvertrouwen en liefde voor zichzelf uit putten. Lees hier de filmrecensie van Strip Down, Rise Up.

Zelfacceptatie en traumaverwerking
Deze docu volgt vrouwen van alle leeftijden, etnische achtergronden en lichaamstypes, die hun trauma en lichaamsbeeld genezen door middel van sensuele dans en gedurfde paaldanskunsten. Door op verschillende manieren te dansen (als sport, kunst of manier om hun lichaam te ontgrendelen) proberen ze te genezen van grote trauma's. Ook laten ze hun schaamte los en krijgt hun zelfacceptatie een boost. Het is een moeilijke weg met prachtige resultaten aan het einde van de rit.

Een scène uit de documentaire 'Strip Down, Rise Up'

Net als de film Hustlers (2019) met Jennifer Lopez herbergt deze docu ook een belangrijke feministische boodschap. We volgen onder anderen de oprichtster van Factor S, Sheila Kelley, die op meerdere locaties paaldanslessen geeft. De meeste vrouwen in de groep hebben vreselijke dingen meegemaakt door toedoen van mannen. Een aantal van de leerlingen is verkracht of aangerand. Andere dames in de les hebben minder hevige trauma's, maar zijn onzeker over hun lichaam door ziekte of overgewicht. Een bij vlagen indrukwekkende docu die naast het sensuele aspect ook de helende werking van paaldansen laat zien. De prachtige beelden laten zien dat de vrouwen de heftige trauma's soms écht van zich af lijken te dansen. Drie sterren.

Naast Sheila Kelley (The Good Doctor) is ook Amy Bond in deze documentaire te zien. Deze productie is geregisseerd door Michèle Ohayon (Power).

Vanaf 5 februari is de documentaire Strip Down, Rise Up te streamen op Netflix. Genre: Documentaire, Drama. IMDb-score: 4,9.