Filmrecensie van Earth: One Amazing Day

Filmrecensie van Earth: One Amazing Day
Een ode aan de wonderbaarlijke Moeder Aarde

Met de documentaire Earth: One Amazing Day laat de BBC zien hoe mooi onze planeet is. Als mensen mogen we het contact met deze bijzondere wereld een beetje verloren zijn, maar de natuur en het dierenrijk gaan gewoon door. Met de allernieuwste cameratechnieken en engelengeduld volgt deze natuurdocumentaire de oogstrelende Earth (2007) op. Dit tweede deel is een ode geworden aan één etmaal waar natuur en dieren een dagelijkse strijd voeren om leven en dood. Gids.tv heeft de film gezien, en hier lees je de recensie van Earth: One Amazing Day.

Deze natuurdocumentaire laat een verbluffend mooi beeld zien van hoe zo'n dag eruit ziet. In Earth: One Amazing Day zie je alle delen van de wereld. De variatie is indrukwekkend te noemen. Van het ijzige, koude zuidelijk halfrond naar de Afrikaanse Steppe, tot de vulkanische Galapagoseilanden. Hier komen de zeeleguanen voor. Deze dieren moeten eerst op temperatuur komen om te kunnen bewegen. Als de zon hoog staat gaan deze leguanen leven. In de documentaire is te zien hoe jonge zeeleguanen onder het zand zitten om hun moment af te wachten. Ze moeten naar veilige plekken toe rennen want vijanden als slangen liggen op de loer. De jonge dieren rennen voor hun leven om niet gepakt te worden door een slang. Spectaculair in beeld gebracht en dit zou zo uit een actiefilm kunnen komen. Je kijkt met je hart in je keel en vol verwondering hoe deze dieren enorme sprongen maken om in leven te blijven. Naast de imponerende zeeleguanen zijn er ook de meer voor de hand liggende dieren te zien in de film, zoals de leeuw en de panda.

Ook zien we een luiaard op date, een grote familie potvissen die wel heel bijzonder slapen en giraffen op oorlogspad. Ook de planten komen aan bod, zoals de bamboe die vreselijk snel bloeit en druppels regen die een bij uit evenwicht brengen. Zelfs de kleinste organismen hebben een hoofdrol in deze wondere wereld. Een aanrader om deze natuurdocumentaire in de bioscoop te bekijken. De details zijn zo mooi, scherp en groot dat je gefascineerd zit te kijken op wat voor prachtige planeet wij leven.

Deze Earth: One Amazing Day eindigt niet op een voor de hand liggende plek, maar in de stad. Daar waar in het donker een groep wasberen het vuilnis afzoekt naar een beetje eten, om te garanderen dat ze blijven leven. Voor de Nederlandse versie Earth: een Onvergetelijke Dag heeft Thom Hoffman de film ingesproken. Voor de Engelse versie is dat Robert Redford. Het is een bijzondere natuurdocumentaire geworden waardoor je beseft hoe bijzonder deze wereld in elkaar zit vol pracht en praal van Moeder Natuur. De IMDb-score voor deze film is een 7,4.

Earth: One Amazing Day is vanaf 18 januari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 95 minuten. Genre: Documentaire. Bekijk hieronder de trailer van deze film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie van Earth: One Amazing Day of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: