Filmrecensie: Maze Runner: The Death Cure

Dylan O'Brien is ware Maze Runner in waardige finale

Moesten Thomas (Dylan O'Brien) en zijn vrienden in The Maze Runner nog uitbreken uit een dodelijk labyrinth, moeten ze in dit derde deel Maze Runner: The Death Cure juist inbreken. De helden gaan naar de laatste legendarische stad waar WCKD zijn uitvalsbasis heeft. Deze duivelse organisatie experimenteert op mensen alsof het laboratoriummuizen zijn, met als doel om een remedie te vinden tegen een gevaarlijk virus dat de wereld bedreigt. Gids.tv heeft de film gezien en hier lees je de recensie van Maze Runner: The Death Cure.

In het tweede deel, The Maze Runner: The Scorch Trails, werd de groep bruut uit elkaar getrokken. Minho en een groep Laarders werden ontvoerd door WCKD. De nieuwe film start met een wilde achtervolging door oude scheurwagens op een trein vol met gevangenen. Vanaf het eerste moment zit de film vol actie. Met grote stofwolken en auto's die over de kop vliegen doet Thomas een poging om zijn goede vriend te redden.

Als deze poging bijna mislukt gaan ze naar de laatste legendarische stad waar een hypermoderne wolkenkrabber staat. In deze wolkenkrabber is de uitvalsbasis van WCKD. De zwaarbewaakte stad kom je niet zomaar in, maar hier liggen bijna alle antwoorden waar Thomas en zijn maatjes sinds het eerste deel naar zoeken. En hoe gaat het met Teresa (Kaya Scodelario) die iedereen verraadde in het vorige deel? De geheimen van de organisatie WCKD komen bijna allemaal aan het licht in dit laatste deel van de Maze Runner-trilogie.

Waar voorganger The Maze runner: The Scorch Trails iedereen in slaap liet vallen buiten een paar goede plotwendingen om, is het vervolg een stuk spannender. De derde film bevat meer actie, emoties die hoog oplopen en oude personages die weer terugkomen. Ook de monsters (Grievers) die in het eerste deel tevoorschijn kwamen als het donker werd, zijn weer van de partij. De film is donker van toon en de vijandelijke troepen blijven vooral op het einde steeds maar komen. Dit alles maakt deze Maze Runner een waardige afsluiter van een spannend avontuur. Maar niet alles is perfect. Zo is het jammer dat dit deel iets te lang duurt. De film had makkelijk een half uur minder lang kunnen duren, zonder dat er van het verhaal wat verloren was gegaan. Dit mag de pret echter niet drukken, want je blijft kijken hoe dit avontuur tot een einde loopt.

Deze films zijn gebaseerd op de young-adultboeken van de Amerikaanse schrijver James Dashner. Regisseur Wes Ball nam wederom deze film voor zijn rekening. De productie van Maze Runner: The Death Cure liep grote vertraging op toen hoofdrolspeler Dylan O'Brien zwaargewond raakte op de set.

Deze Maze Runner zal niet de boeken in gaan als een overdonderende en epische finale, maar is zeker de moeite waard om te kijken. Over de hele linie laat deze trilogie een vermakelijk verhaal zien. En al zegt de slogan van Maze Runner 'Every Maze has an End', als je het einde van de film goed bekijkt is dat nog maar de vraag. De IMDb-score voor deze film is een 7,1.

Maze Runner: The Death Cure is vanaf 25 januari in de bioscoop te zien. Tijdsduur: 142 minuten. Genre: Actie, Avontuur. Bekijk hieronder de trailer van de film.