Filmrecensie: Winchester Mystery House

Filmrecensie: Winchester Mystery House
Griezelen met Helen Mirren en Jason Clarke

Wanneer je van San Francisco naar Los Angeles rijdt kom je langs een klein plaatsje genaamd San Jose. Hier staat het bekendste 'spookhuis' van Amerika. Een indrukwekkend landhuis dat ooit bewoond werd door Sarah Winchester en haar man, de steenrijke wapenmagnaat William Wirt Winchester. Na de dood van haar man begon het te spoken in het huis. Omdat Sarah steeds meer vreemde dingen in haar huis waarneemt gaat ze advies vragen bij een medium. Dat medium vertelt Sarah dat de familie Winchester vervloekt is. Gids.tv kreeg de kans om deze film al eerder te zien. Lees hier de recensie van Winchester Mistery House.

De vloek over haar familie zou veroorzaakt zijn door de Winchestergeweren. Alle mensen die gedood zijn door de wapens van haar man zouden Sarah (Hellen Mirren) opzoeken en haar nooit rust gunnen. Ze gelooft dat ze moet blijven bouwen aan dit huis, anders zou ze dood gaan en nooit rust hebben. Dag en nacht, 38 jaar lang tot haar dood, lopen er werklui over de vloer, die het Victoriaanse Winchester huis steeds verbouwen en uitbreiden. Als de aandeelhouders denken dat Sarah gek is geworden vragen ze de sceptische psychiater Eric Price (Jason Clarke) om Sarahs geestesgesteldheid te onderzoeken.

Duizenden deuren, trappen en gangen
Om de geesten in de war te brengen liet Sarah Winchester een doolhof van haar huis bouwen. Sommige gangen liepen nergens op uit en een trap die tegen een plafond aan loopt stopt ineens. Met muren en daar weer kamers achter, werd het huis een soort labyrinth. Ook had Sarah allemaal geheime hoeken in het huis om haar bediendes in de gaten te houden, want ze vertrouwde niemand. Van dit huis wordt gezegd dat dit één van de meest bezeten plaatsen is ter wereld.

Schrik-effecten
De film Winchester Mystery House is gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen. Alle horror clichés worden letterlijk en figuurlijk uit de kast getrokken. Lange donkere gangen, krakende deuren en een piepende kast passeren de revue. Ook zijn er voorwerpen die spontaan gaan bewegen en zijn er donkere ruimtes waar ineens een enge geest tevoorschijn komt.

Verwacht geen bloederige of smerige scènes, daarvoor ben je bij deze film aan het verkeerde adres. Alles heeft een soort klasse en klassieke uitstraling wat mede door hoofdrolspeelster Helen Mirren komt. Hierdoor wordt het nooit een bloedbad of ordinair. De film heeft een paar heftige schrik-effecten waardoor menig hart een paar hartslagen overslaat. De finale gaat behoorlijk over de top en voor sommige bioscoopbezoekers zal dit misschien als negatief worden ervaren. De film is best aardig gelukt en voor de klassieke horrorliefhebber is dit een leuke wegkijker.

Deze film werd geregisseerd door Michael Spierig, die ook de film Jigsaw voor zijn rekening nam. Dit Victoriaanse Winchester huis is tegenwoordig een toeristische attractie. Een grote tour door dit huiveringwekkende huis kost je gemiddeld 39 dollar. Als dat te ver van huis is kan je altijd nog naar de film Winchester Mystery House, maar kijk uit als de klok twaalf slaat.

Winchester Mystery House is vanaf 8 februari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 100 minuten. Genre: Horror, Thriller. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: amerika, wapens, advies, finale, film, san francisco, helen mirren, doolhof, bioscoop, thriller, trailer, attractie, klok, psychiater, horror, recensie, gangen, clarke, verbouwen, spookhuis, medium, geest, san josé, geheimen, dood, labyrinth, familie, trap, nacht, filmrecensie