Recensie: De slag om de Schelde is waardige openingsfilm voor Nederlandse bioscopen

Met Gijs Blom, Tom Felton en Jamie Flatters

Vanaf 5 juni draait de oorlogsfilm De Slag om de Schelde in de Nederlandse bioscopen. De filmredactie van Gids.tv viert toch een klein feestje, want eindelijk gaan de bioscopen in Nederland weer open. De filmzalen trappen af met deze oorlogsfilm met internationale cast. Lees hier de filmrecensie van De Slag om de Schelde.

Gebaseerd op waargebeurd verhaal
Het verhaal start in het najaar van 1944. Een enorme zeeslag vindt plaats in Zeeland en West-Brabant: een slag die beslissend is voor het verloop van de Tweede Wereldoorlog. In de bloedige strijd kruisen de wegen van verschillende personen elkaar. We volgen onder andere Marinus, een jonge Nederlandse man die aan de kant van de Duitsers vecht. Ook volgen we William, een verdwaalde Britse zweefvliegtuigpiloot en Teuntje, die deel uitmaakt van een verzetsbeweging.

Acteur Jamie Flatters en 'Harry Potter'-ster Tom Felton in de film 'De Slag om de Schelde'

Een gevoel van Hollandse trots overvalt je bij het zien van deze oorlogsfilm, die niets afdoet van grote Hollywoodproductie als Midway (2019). Als het nou gaat om de enorme sfeervolle sets, de special effects (inclusief een visueel prachtige maar bloedstollende vliegtuigcrash) of de indrukwekkende internationale cast met onder andere Tom Felton (Harry Potter) en Jamie Flatters (Avatar 2): Alles is degelijk en staat als een huis. De verhaallijn van Marinus (Gijs Blom), die zich bij de Duitsers aansluit, maakt deze film uniek, spannend, ontroerend en bij vlagen meeslepend. Met een budget van 15 miljoen euro is De Slag om de Schelde de grootste Nederlandse oorlogsfilm van de afgelopen tien jaar, en dat voel je, zie je en ervaar je. Vier sterren.

Naast Gijs Blom (The Letter for the King) en Jamie Flatters (The School for Good and Evil) zijn ook Susan Radder (Keizersvrouwen), Tom Felton (Braking for Whales), Jan Bijvoet (Peaky Blinders), Mark van Eeuwen (King of the Roads), Coen Bril (De Oost), Bianca Krijgsman (Luizenmoeder - De film) Scott Reid (White House Farm) en Hajo Bruins (Oogappels) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Matthijs van Heijningen Jr. (The Thing).

Vanaf 5 juni 2021 is de film De Slag om de Schelde te zien in de bioscopen. Genre: Oorlog, Drama. Tijdsduur: 124 minuten. IMDb-score: 7,7.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: De slag om de Schelde is waardige openingsfilm voor Nederlandse bioscopen of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: