Recensie: documentaire The Dissident over dood van Jamal Khashoggi shockeert

Van Icarus-regisseur Bryan Fogel

Sinds 5 juni draait de documentaire The Dissident in de bioscopen. De Amerikaanse regisseur Bryan Fogel won een Oscar voor de imponerende documentaire Icarus over doping in de sport, en presenteert met The Dissident opnieuw een meeslepend, onvoorstelbaar en shockerend onderzoek - dit keer naar de moord op Jamal Khashoggi. Lees hier de recensie van The Dissident.

Journalist Jamal Khashoggi
Het staat de meesten mensen waarschijnlijk nog helder voor de geest: de journalist Jamal Khashoggi van The Washington Post was kritisch op zijn vaderland Saoedi-Arabië en het beleid van kroonprins Mohammed bin Salman. Hij ging op 2 oktober 2018 - samen met zijn toekomstige vrouw, die buiten wachtte -naar de Saoedische ambassade in Istanbul, om er niet meer levend uit te komen. De journalist wordt die dag door een Saoedisch doodseskader opgewacht in het consulaat, bruut vermoord en in stukken gehakt. Zijn lichaam werd nooit meer teruggevonden.

Onder andere Jamal Khashoggi in de documentaire 'The Dissident'

Wat is een dissident? Een persoon die omwille van zijn (andersluidende) politieke, religieuze of maatschappelijke opvattingen door de staat als vijandig wordt bestempeld. Overal ter wereld leven dissidenten afgezonderd van hun familie en vrienden, die geen vrijheid hebben in het geschreven of gesproken woord. Regisseur Fogel praat met Khashoggi’s rouwende verloofde, de Turkse academica Hatice Cengiz en journalisten en dissidenten overal ter wereld. Samen vormen ze een beeld van Saoedi-Arabië als steenrijke autocratie, die er alles aan doet om critici het zwijgen op te leggen. Een bizarre en shockerende politieke thriller, die bovendien laat zien dat geen enkel land sancties tegen Saoedi-Arabië oplegd. De wereld kijkt toe maar doet niets. Vier sterren.

Onder andere Hatice Cengiz, Omar Abdulaziz, Fahrettin Altun, John O. Brennan en David Ignatius komen aan het woord in deze documentaire. Deze productie is geregisseerd door Bryan Fogel (Jewtopia).

Vanaf 5 juni 2021 is de documentaire The Dissident te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Documentaire, Thriller. Tijdsduur: 119 minuten. IMDb-score 7,9.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: documentaire The Dissident over dood van Jamal Khashoggi shockeert of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: