Recensie: Stillwater brengt hevige cultuurshock met uitstekende Matt Damon

Amerikaanse vader op kruistocht voor dochter in Franse gevangenis

Sinds 19 augustus draait de film Stillwater in de Nederlandse bioscopen. Regisseur Tom McCarthy (bekend van de Oscarwinnende film Spotlight) neemt de tijd voor een sfeervolle thriller- en dramafilm, met een sterke rol voor Matt Damon als stugge antiheld die meer houthakkershemden dan woorden tot zijn beschikking heeft. Lees hier de filmrecensie van Stillwater.

"Secrets run deep"
Het verhaal gaat over de norse Amerikaanse arbeider Bill Baker uit Stillwater, Oklahoma. Hij reist naar Marseille, waar zijn dochter is gearresteerd voor een moord die ze ontkent gepleegd te hebben. Zonder de taal of cultuur te kennen probeert Bill in Frankrijk zijn dochter vrij te krijgen. Tijdens zijn verblijf in het land raakt hij bevriend met een Franse toneelactrice en haar dochtertje.

Acteur Matt Damon en Camille Cottin in de film 'Stillwater'

De geduldige filmliefhebbers onder ons hebben een mooie, dramatische misdaadthriller met romantiek en feelgoodelementen in het verschiet. Stillwater heeft namelijk alles in zich en dat maakt deze speelfilm tot een heerlijke kijkervaring. De cast is geweldig, met onder anderen dochter Allison (gespeeld door Abigail Breslin) in een degelijke rol die je meteen gelooft. Ook de Franse actrice Camille Cottin is prachtig, maar je hart wordt gestolen door de negenjarige Lilou Siauvaud, die dochterje Maya vertolkt. En het is verfrissend dat Matt Damon zijn actieheld Jason Bourne thuis laat in een verhaal dat toch weet te verrassen. Drieënhalve ster.

Naast Matt Damon (Jason Bourne) zijn ook Abigail Breslin (My Sister's Keeper), Camille Cottin (House of Gucci), Lilou Siauvaud (Everything Can Happen!) en Anne Le Ny (The Intouchables) in deze film te zien. Deze productie is geregisseerd door Tom McCarthy (Spotlight).

Vanaf 19 augustus 2021 is de film Stillwater te zien in de bioscoop. Genre: Drama, Thriller, Misdaad. Tijdsduur: 134 minuten. IMDb-score 6,7.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: Stillwater brengt hevige cultuurshock met uitstekende Matt Damon of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: