Filmrecensie: I, Tonya

Filmrecensie: I, Tonya
Zwarte komedie met drievoudige axel voor Margot Robbie

De Olympische Winterspelen, het sportfeest waar de grootste sportprestaties geleverd worden, is in volle gang. Het motto van dit evenement in het Latijn is: citius, altius en fortius en staan voor sneller hoger en sterker. Dit zou de sporters motiveren om hun beste beentje voor te zetten. Zo ook Tonya Harding, die vecht om mee te kunnen doen met de Olympische Spelen van 1994. Voorafgaand aan dit belangrijke sportevenement speelt zich een dramatisch incident af die de wereld doet schudden. Tonya Hardings concurrente Nancy Kerrigan wordt bruut aangevallen door een crimineel die haar knie ernstig verwondt. Een incident met grote gevolgen. Gids.tv heeft de film gezien, en je leest hier de recensie van I,Tonya.

De keurige kunstschaatswereld ziet Tonya Harding (Margot Robbie) liever gaan dan komen. Door haar uitstaling, ordinaire schaatsoutfits en haar uiterst brutale scheldpartijen tegen de jury, is ze in de nette kringen van het figuurschaatsen een doorn in het oog. Tonya is het redneck-meisje dat op haar vierde al door haar 'moeder uit hel' de ijsbaan op gestuurd werd. Haar moeder LaVona (gespeeld door de geniale Allison Janney) kent geen liefde voor haar dochter. Al van jongs af aan heeft Tonya te maken met een moeder die haar slaat, kleineert en vernedert. Dit is dramatisch om te zien, maar brengt gek genoeg ook hilarische momenten met zich mee. Dit komt mede door de vlijmscherpe oneliners van deze duivelse moeder.

:article:img

Als Tonya's man Jeff Gillooly (Sebastian Stan) een plan maakt om dreigbrieven naar grootste concurrente Nancy Kerrigan te sturen, is dat misschien wel het begin van het einde wat betreft de kunstschaatscarrière van Tonya Harding.

Het is vooral Margot Robbie die indruk maakt met haar rol als Tonya Harding. De blijdschap en euforie als ze haar eerste drievoudige axel maakt, maar ook de pijn op haar gezicht als ze zware tegenslagen te verwerken krijgt, zijn erg goed geacteerd. Robbie maakt dit karakter van topsporter Harding menselijk. Robbie had geen ervaring met kunstschaatsen en heeft hier maanden intensief voor moeten trainen. Hier zou ze direct een gouden medaille voor moeten verdienen. Dit geheel wordt als een soort documentaire met interviews verteld. In sneltreinvaart komen drama, tragikomedie, romantiek en misdaad voorbij in deze biografische film.

:article:img

Zeer recent won Allison Janney voor haar rol als moeder een Bafta Award (Britse Film- en Televisieacademie) voor beste bijrol. De rol als moeder van de topsportster zet ze weergaloos neer. Janney doet dit vol overtuiging, waardoor je je afvraagt hoe slecht een mens kan zijn voor haar dochter. Gecombineerd met zwarte humor maakt de actrice een onuitwisbare indruk. I, Tonya is een film met fantastische camerabeelden van Tonya zelf op het ijs en scènes met huiselijk geweld die je niet loslaten. Ook heeft de film een bijzondere sterke soundtrack en horen we nummers als Spirit in the Sky van Norman Greenbaum en Barracuda van Heart. Daarbij heeft regisseur Craig Gillespie een sterke film gemaakt, die ook al verschillende prijzen heeft gewonnen. En al laat deze I,Tonya een ruwe, maar geromantiseerde versie zien, kijkers kunnen zelf beoordelen in hoeverre Tonya was betrokken bij de aanval op haar concurrente Nancy Kerrigan.

Tonya laat zien als topsportster hoe hoog de gouden bergen, maar ook hoe vreselijk diep de dalen zijn. Zoals ze zelf zegt: "America, they want someone to love, they want someone to hate". De IMDb-score voor deze film is een 7,6.

I, Tonya is vanaf 22 februari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 119 minuten. Genre: Biografie, Comedy, Drama, Sport. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Margot Robbie, Sebastian Stan, Drama Movie HD")

Meer actueel TV-nieuws