Filmrecensie: Den of Thieves

Filmrecensie: Den of Thieves
Bankovervallen met brute en melancholische Gerard Butler

Los Angeles is de stad waar de meeste bankovervallen plaatsvinden. De film Den of Thieves begint dan ook meteen met een spannende scène waarin de legendarische boef Ray Merrimen (Pablo Schreiber) met zijn gevaarlijke vrienden een lege geldwagen overvalt. De toon is gelijk gezet met actie, kogels en paniek wanneer de overval bijna fout gaat. Den of Thieves wordt vergeleken met de klassieker Heat, maar deze tweeënhalf durende heist-film slaat de plank toch een paar keer flink mis. Gids.tv heeft de film gezien, en je leest hier de recensie van Den of Thieves.

Na de overval, waardoor een paar slachtoffers vallen bij de politie, laat Merrimen weten dat de overvallers nu ook 'Copkillers' zijn. De groep heeft het plan om de meest onwaarschijnlijke overval ooit te plegen, en wel op de Federal Reserve Bank. Maar daar gaat agent Nick (Gerard Butler) een stokje voor steken. Hier leren we de politiemacht kennen waar 'Big Nick' de aanvoerder van is. De agenten proberen via de zwakste schakel Merrimens bende binnen te dringen. Maar de politieagenten nemen het allemaal niet zo nauw wat betreft de wet. Zo is Nick een rokende, zuipende agent die het liefst in de stripclub rondhangt.

De kogels vliegen vooral in het begin en aan het eind van Den of Thieves om de oren. Maar ook zien we mierzoete scènes waarin Nick onwijs lief is voor zijn dochters, als een brave papa met een goed hart. Het contrast tussen actie en de zoete scènes is zo groot, dat het bijna lachwekkend wordt. Als kers op de taart krijgt Nick ook nog eens een huilbui in de auto wanneer zijn vrouw bij hem weggaat. De passages uit de privélevens van de agenten zitten eigenlijk alleen in het eerste deel van de film. In het tweede deel van de film is dit onderwerp verdwenen als sneeuw voor de zon. Als kijker heb je het idee dat je met de persoonlijke beelden je tijd verspilt in deze te lange misdaadfilm. Met het geluid van de wapens zit het wel goed, waardoor de shoot-outs in het begin en aan het einde van de film best aardig tot zijn recht komen.

Christian Gudegast heeft de film geregisseerd. De film scoort nergens hoge punten, maar er is een uitzondering voor Pablo Schreiber, die een goede rol laat zien als dief Merrimen. Al waren in de Amerikaanse media de recensies zuur, het publiek lijkt deze film te slikken als zoete koek. Een maand na de release in de Verenigde Staten werd een tweede deel Den of Thieves al aangekondigd, waarin 'Big Nick' en zijn mannen Europa onveilig gaan maken. De IMDb-score van deze film is een 7,1.

Den of Thieves is vanaf 22 februari te zien in de bioscoop. Tijdsduur: 142 minuten. Genre: Actie. Bekijk hieronder de trailer van de film.