Filmrecensie: Lady Bird

Filmrecensie: Lady Bird
Lachen en huilen in moeder-dochterrelatie

Lady Bird is een intiem en mooi coming-of-age drama over de 17 jarige Christine 'Lady Bird' McPherson. Het rebelse meisje zet zich af tegen haar eigenzinnige moeder en droomt er van om te gaan studeren in New York. Dit lijkt ver weg, aangezien haar vader net zijn baan kwijt is. De film brengt een indringende blik in de relaties met mensen die ons vormen, de problemen en idealen die ons kenmerken en de prachtige plaats die je je thuis mag noemen. Gids.tv heeft deze film gezien, en je leest hier de recensie van Lady Bird.

In Sacramento, Californië heeft de familie McPherson het moeilijk. Lady Bird zit in haar laatste jaar van een katholieke middelbare school. Terwijl haar vader noodgedwongen thuis zit, werkt haar moeder hard als verpleegster. Ze hebben het niet breed. Lady Bird zet zich vooral tegen haar moeder af, omdat ze zich niet begrepen voelt. Ze wil absoluut niet lijken op haar moeder, maar desondanks hebben ze toch veel gemeen.

Het is de herkenbaarheid die deze komische dramafilm zo prachtig maakt. Alles wat je in de middelbare school periode meemaakt, zit in deze film. Zo zit Lady Bird vol kalverliefdes, seksualiteit, onzekerheid naar je vrienden, opstandigheid en verdriet. De dynamische relatie die Christine met haar moeder heeft, vol woede uitbarstingen en heftige confrontatie, leidt tot hele grappige momenten op school of met vriendinnen. De prille liefdes van Christine horen daar ook bij, wat ontzettend leuke, maar soms ook dramatische momenten oplevert.

Het grote thema van Lady Bird is de moeder-dochterrelatie. Deze wordt prachtig in beeld gebracht door Laurie Metcalf en de Ierse actrice Saoirse Ronan. Haar moeder wil dat ze haar beste versie van zichzelf laat zien, maar Lady Bird zegt dat ze goed genoeg is zoals ze is. Als je de film ziet komt dit allemaal mooi samen. Ook frustratie en liegen tegen je moeder zijn onderwerpen die aan bod komen in deze Indie-productie.

Bij het kijken van deze film lijkt het alsof je weer terug gaat in de tijd waarin je zelf op de middelbare school zat. Knap is dat Greta Gerwig haar debuut met deze Lady bird maakt en rechtstreeks beloond werd met een Oscarnominatie voor beste film. Dat is zeer gegund, want in dit genre worden maar weinig coming-of-age drama's gemaakt waarin ook veel te lachen valt.

Naast Saoirse Ronan (The Grand Budapest Hotel) en Laurie Metcalf (JFK) zijn ook Timothée Chalamet (Call me by your name) en Lucas Hedges (Manchester by the Sea) te zien. Deze laatste twee acteurs spelen de vriendjes van Christine, met een hilarische maar ook dramatische twist in het midden van de film. Alleen daarom al is deze Lady Bird het absolute kijken waard, mits je dit soort genre een warm hart toedraagt. Lady Bird laat op een bijzondere manier zien hoeveel we op onze ouders lijken, en dat is vaak meer dan je denkt. De IMDb -score is een 7,6.

Lady Bird is vanaf 5 april te zien in de bioscoop. Genre: Drama. Tijdsduur: 94 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Lady Bird of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:
Tags: school, californië, manchester, new york, film, warm, middelbare school, bioscoop, confrontatie, actrice, trailer, dochter, oscar, 2002, debuut, relaties, lachen, verdriet, recensie, verpleegster, relatie, thema, nominatie, sleutel, moeder, ouders, vader, meisje, manchester by the sea, greta gerwig, saoirse ronan, the grand budapest hotel, familie, drama, frustratie, vriendinnen, filmrecensie, call me by your name, lady bird