Filmrecensie: Death Wish

Filmrecensie: Death Wish
Remake van cultklassieker vol wraak met Bruce Willis

Gids.tv bezoekt de meeste interessante bioscoopfilms en bekijkt nieuwe on-demand-films. Daarna komt de filmredactie altijd met een filmrecensie. Lees hier de recensie van Death Wish.

Dat Death Wish met Charles Bronson uit 1974 een omstreden film was die veel stof op deed waaien voor die tijd, is een feit. Het extreem harde geweld over de man die voor eigen rechter gaat spelen werd later een onvervalste cultklassieker. Nadat Sylvester Stallone (Rocky) de remake van deze Death Wish afkeurde om het feit dat hij het script niet goed genoeg vond, ging Bruce Willis (Die Hard) er met de rol vandoor.

We leren Chirurg Dr. Paul Kersey (Bruce Willis) kennen als een hard werkende man in een ziekenhuis waar dagelijks geweldslachtoffers worden binnengebracht. Het wordt persoonlijk wanneer zijn vrouw (Elisabeth Shue) en dochter (Camila Morrone) meedogenloos door drie mannen worden overvallen in hun huis. Als zijn vrouw en dochter meer dood dan levend binnen worden gebracht in het ziekenhuis, en de politie bitter weinig resultaat boekt om de gewelddadige overvallers te pakken, neemt Kersey het heft in eigen handen. Geen enkele crimineel in Chicago is meer veilig.

Deze remake voelt best traditioneel aan. Behalve dat het beroep van Charles Bronson uit het origineel vervangen is voor een chirurg op de eerste hulp, is de lijn van de film aardig hetzelfde gebleven. Ruim veertig jaar na het eerste deel lijkt deze film een moderne versie te zijn waar er intussen al honderden van zijn gemaakt. Deze film heeft wel een probleem wat betreft het sentimentele karakter van Bruce Willis. De inmiddels 62-jarige acteur speelt een zoet, lieve man die veel houdt van zijn vrouw en dochter. Dit is soms tenenkrommend. Je mag je dus ook best afvragen of de Die Hard-acteur dit nog wel kan maken. Die twijfel is in het begin van de film zeker aanwezig.

En al verwacht je een film vol wraak op kwaadwillende burgers, dit wordt toch wat matig gebracht. Wel zitten er een paar scènes in die weer als vanouds aanvoelen en waar gerechtigheid zegenviert. Met name het begin van de overval op huize Kersey is spannend, maar daarna blijft de actie toch wat op de achtergrond, net als de spanning.

Leuk is dat de nieuwe generatie nu ook mag meegenieten met deze film in dit genre, want in de jaren zeventig gaf dit vuurwerk op het witte doek. Naast Bruce Willis is er een mooie rol voor Elisabeth Shue (Hollow man) en Dean Morris (Breaking Bad). Deze gemiddelde Death Wish laat wat aan de wensen over, maar grote fans van dit soort actiefilms gaan Death Wish zeker leuk vinden. De IMDb-score is een 6,7.

Death Wish is vanaf 8 maart in de bioscoop te zien. Genre: Actie. Tijdsduur: 108 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.