Filmrecensie: Mannen van Mars

Filmrecensie: Mannen van Mars
Drugs, helium en midlifecrisis in nieuwe komedie

Gids.tv bezoekt de meeste interessante bioscoopfilms en bekijkt nieuwe on-demand-films. Daarna komt de filmredactie altijd met een filmrecensie. Lees hier de recensie van Mannen van Mars.

Er valt een uitnodiging in de brievenbus. Aangezien Peter (Huub Smit) niet wil toegeven dat lezen niet meer zo makkelijk gaat op je 43e, neemt zijn vrouw (Jennifer Hoffman) de uitnodiging uit zijn handen en leest dat er een reünie op het Marsman College wordt georganiseerd. Daarbij is het de bedoeling dat Peter gaat speechen. Hier heeft hij in eerste instantie totaal geen zin in, maar als hij zijn oude schoolvriend en vrouwenmagneet (Daniël Boissevain) tegenkomt, worden er toch plannen gemaakt om een weekend flink los te gaan. Dit doen ze samen met derde hoofdpersoon Mark (Martijn Fisher), die net door zijn vrouw ingeruild is voor een jonger exemplaar. Kortom, de drie schoolvrienden gaan een wild weekend tegemoet waar problemen zoals relaties, een midlifecrisis, rimpels een terugtrekkende haarlijn en slechte ogen even worden vergeten.

Alle voorspelbare en vooral herkenbare situaties die je meemaakt als de veertig bent gepasseerd zitten in deze Nederlandse komedie. De bioscoopbezoeker kan dus ook niet weg zonder platte grappen. Zo is er de scène waar de drie mannen in een sauna zitten en Peter met zijn testikels vast komt te zitten in een bankje. Als de twee vrienden op het bankje gaan staan en een paar vrouwen op het bankje gaan zitten, schreeuwt Peter het uit van de pijn. Makkelijke humor waar je van houdt of van walgt.

De cast van Mannen van Mars bestaat onder andere uit Jennifer Hofman (De Luizenmoeder), Plien van Bennekom (Bennie Stout) en Holly Mae Brood (Vals). Dit zijn echter wel kleine bijrollen, want het zijn de drie mannen waar het om gaat in Mannen van Mars. Voor de dertigers en veertigers die vroeger op No Limit stonden te dansen in de discotheek is deze Nederlandse komedie een leuke wegkijker. Al mag de acteerkwaliteit best aardig zijn, vooral Huub Smit (New Kids) zet een geloofwaardige rol neer. Helaas is deze film geen hoogvlieger. Dit komt vooral omdat veel dingen niet origineel zijn, maar juist voorspelbaar. Het is simpelweg te kort door de bocht om voor deze film een bioscoopkaartje te rechtvaardigen.

Mannen van Mars is vanaf 8 maart in de bioscoop te zien. Genre: Comedy. Tijdsduur: 91 minuten.