Filmrecensie: The Outsider

Filmrecensie: The Outsider
Netflix-Original met Jared Leto in wereld van de Yakuza

Nieuws

Gids.tv bezoekt de meest interessante bioscoopfilms en bekijkt nieuwe on-demand-films. Daarna komt de filmredactie altijd met een filmrecensie. Lees hier de recensie van The Outsider.

In het Japan van 1954 is de oorlog net achter de rug. Officier Nick Lowell (Jared Leto) zit hier gevangen in een meedogenloze Japanse gevangenis. De omstandigheden zijn zeer zwaar, want al bij één verkeerde beweging krijgt hij een paar harde stokslagen. Alle hoop lijkt verloren, maar dan krijgt Lowell een nieuwe medegevangene in zijn cel. Deze man blijkt een vooraanstaand lid van de Japanse Yakuza te zijn, en heeft een luguber idee om samen uit de gevangenis te ontsnappen.

Aangezien er weinig hoop is op vrijlating stemt Lowell daarmee in. Uiteindelijk lukt deze ontsnappingspoging, maar voor niets gaat de zon op. Nick moet zijn Yakuza-redder terugbetalen door in de onderwereld van de Japanse maffia, Yakuza, mee te werken. In een wereld vol bloed en moord moet hij de etiketten en tradities leren. Ook moet hij het respect van zijn mede Yakuza-leden winnen, wat geen gemakkelijke opgave is.

Simpelheid siert, voor het spannende acteerwerk van de grote acteur Jared Leto (Dallas Buyers Club). Met minimale gezichtsuitdrukkingen zet deze acteur een zeer sterke rol neer. Deze manier van acteren werkt zeer goed voor deze rol, waardoor je ziet hoe traumatisch zijn verleden moet zijn geweest. Ook zie je de menselijke kant van dit personage in de gewelddadige wereld van de Yakuza. Dit zijn spaarzame momenten die je niet zo snel vergeet, door een glimlach of de liefde die Leto toont naar zijn verboden relatie. 'Less is more' bij de hoofdrolspeler en dat maakt deze oscargenomineerde acteur fenominaal. Ook zijn tegenspeelster Shioli Kutsuna laat het zien hoe groot het plezier van het acteren kan zijn.

Emmers vol met bloed
De film zit vol met scènes over de onderwereld van Japan in de jaren vijftig. Na het mooie intro van de film, wordt je gelijk in een wereld vol geweld, wraak, vergelding en verraad gezet. Dit wordt meerdere keren duidelijk door bloederige scènes, waar het afsnijden van een vinger of doorsnijden van een hals vaak centraal staat. De film is geen popcorn-spektakel, maar een duister verhaal met extreem hard geweld. De tere zielen onder ons mogen The Outsider dan ook overslaan. Maar als je zin hebt in een goed verhaal vol met Geisha's en niets ontziende Japanse maffiabazen, dan is dit een titel om in de gaten te houden. Als je van dit genre houdt is deze film zeker het kijken waard.

The Outsider is geregisseerd door de Deen Martin Zandvliet, die we ook al kennen van het alom geprezen Land of Mine, waar hij ook een Oscar nominatie voor kreeg. Naast Jared Leto zijn er ook mooie rollen voor Shioli Kutsuna (Kingsglaive: Final Fantasy XV) en Tadanobu Asano (Thor: Ragnarok). De IMDb-score is een 6,4.

The Outsider is vanaf 9 maart via deze link te zien op Netflix. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: moord, japan, oorlog, gevangenis, etiketten, liefde, rijk, maffia, bloed, netflix, acteur, actrice, vrijlating, trailer, extreem, vergelding, officier, terugbetalen, onderwereld, redder, recensie, traumatisch, 1954, relatie, verraad, vinger, nominatie, Geweld, jared leto, stokslagen, thor, dallas buyers club, personage, verleden, filmrecensie, the outsider, yakuza, tadanobu asano, martin zandvliet, land of mine