Filmrecensie: Bankier van het Verzet

Filmrecensie: Bankier van het Verzet
Grote helden in oorlogstijd met Barry Atsma

Gids.tv bezoekt de meeste interessante bioscoopfilms en bekijkt nieuwe on-demand-films. Daarna komt de filmredactie altijd met een filmrecensie. Lees hier de recensie van Bankier van het verzet.

Wie betaalde het eten van de onderduikers in de Tweede Wereldoorlog? Hoe kwam geld vrij voor de verzetsweduwen en hun kinderen, voor de mensen die gingen staken en de illegale pers? Allemaal vragen waar weinig mensen bij stil staan in dit donkere stuk Nederlandse geschiedenis. Bankier van het verzet geeft de antwoorden op deze vragen als het gaat om de verzetshelden die van groot belang waren van 1940 tot 1945. Deze film vertelt dit vergeten verhaal over mensen die groot gevaar liepen voor het landsbelang. Het verhaal begint met de nette familieman en bankier Walraven (Barry Atsma) en zijn broer Gijs van Hall (Jacob Derwig), die achter de schermen in de bank werkten aan de grootste bankroof uit de Nederlandse geschiedenis.

Walraven heeft een vrouw en twee kinderen. In de beginjaren wordt Walraven benaderd om een illegaal steunfonds voor zeelui op te zetten. Als dit plan door slim administratief goochelwerk blijkt te lukken, staat de deur open om dit steunfonds te laten groeien, waarmee ze het hele illegale verzet kunnen bekostigen.

Deze film is een 'slowburner', dat wil zeggen dat de spanning langzaam wordt opgebouwd. Vooral in het begin van de film zie je stapels geld, koffertjes die omgewisseld worden en mannen met gleufhoeden die sigaretten roken in donkere kamertjes. Langzaamaan wordt Bankier van het Verzet steeds spannender en voelt deze film aan als een ouderwetse oorlogsfilm. De kostuums zijn geweldig, maar de architectuur van een mooi stukje Nederland is schitterend in beeld gebracht.

Topacteur Pierre Bokma zet als Rost van Tonningen een goede rol neer als collaborateur. Hij is de namens de nazi's de president van de Nederlandse bank speelt en krijgt argwaan als het gaat om de zaken waar Walraven mee bezig is. Ook de film Zwartboek is een ijzersterke Nederlandse film over oorlog. Bankier van het Verzet gaat over een indrukwekkend en vergeten verhaal, wat op alle middelbare scholen in Nederland verplicht te zien moet zijn. De echte helden uit dit verhaal werden pas in 2010 geëerd met een standbeeld bij de Nederlandse bank in Amsterdam.

Naast de acteurs Barry Atsma (Knielen op een bed violen) en Jacob Derwig (Het Diner), zijn ook Raymond Thiry (Penoza), Fockeline Ouwerkerk (Taal is zeg maar echt mijn ding) en Pierre Bokma (Tonio) te zien in deze oorlogsfilm. De film is geregisseerd door Joram Lürsen (Publieke Werken). De IMDb-score is een 7,2.

Bankier van het verzet is vanaf 8 maart in de bioscoop te zien. Genre: Actie, Drama. Tijdsduur: 123 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: amsterdam, president, tweede wereldoorlog, miljoen, nederland, middelbare scholen, vrouw, staken, illegaal, pers, film, bankroof, geschiedenis, verzet, bioscoop, acteur, nazi's, trailer, bankier, standbeeld, 100 miljoen, groeien, architectuur, de nederlandse bank, spanning, recensie, gulden, 1945, 1940, Barry Atsma, geld, kinderen, gevaarlijk, schermen, fockeline ouwerkerk, jacob derwig, joram lursen, pierre bokma, eten, bed, werken, mannen, collaborateur, zwartboek, penoza, on demand, drama, bankier van het verzet, filmrecensie, raymond thiry, maart