Filmrecensie: Annihilation

Filmrecensie: Annihilation
Sprookjesachtige hel met biologe Natalie Portman

Nieuws

Gids.tv bezoekt de meest interessante bioscoopfilms en bekijkt de nieuwe on-demand-films. Daarna komt de filmredactie altijd met een filmrecensie. Lees hier de recensie van Annihilation.

Zonde is het juiste woord voor het feit dat deze Netflix-blockbuster niet gewoon in de bioscoop te zien is. In Amerika was de bioscooprelease van Annihilation op 23 februari, maar daarbuiten heeft Netflix de rechten voor deze bovennatuurlijke sciencefiction-thriller gekocht. Het grote voordeel hiervan is dat grote publiek direct thuis op de bank kan genieten van deze bijzondere film. De film is het beste te omschrijven als een sprookjesachtige hel. Naarmate de film zijn hoogtepunt nadert worden de mysteries en vraagtekens alleen maar groter. De antwoorden blijven grotendeels weg, waardoor je zelf een conclusie moet trekken wanneer de titelrol voorbij komt.

Annihilation begint met een meteoriet die inslaat bij een vuurtoren. Daar ontstaat 'The Shimmer', een soort olievlek die zich langzaam verder uitbreidt. De wereld in 'The Shimmer' lijkt sprookjesachtig, waar bloemen, bomen en dieren op een raadselachtige manier muteren. Dit lijkt allemaal een soort droomwereld te zijn, maar al snel zal blijkt dat die droomwereld een grote nachtmerrie op aarde is. Diverse expedities zijn naar dit gebied vertrokken, maar niemand lijkt levend terug te komen.

De film wordt verteld vanuit Lena (Natalie Portman). Als haar dood gewaande man Kane (Oscar Isaac) terugkomt bij Lena, is zij ontzettend blij hem weer in haar armen te sluiten. Al snel blijkt dat er iets niet goed is met Kane. Hij weet niet waar hij is geweest of wat hem is overkomen in de lange tijd dat hij weg is geweest.

Kane krijgt plots interne bloedingen en wordt met spoed samen met Lena naar een geheim centrum net buiten 'The Shimmer' gebracht. De toestand van Kane gaat snel achteruit, en om haar man te redden besluit Lena om zich aan te sluiten bij een viertal vrouwen die in een nieuwe expeditie naar het onheilspellende gebied vertrekken. Het doel is om de vuurtoren te bereiken, maar onderweg komen ze grote mysteries tegen waar grote offers gebracht moeten worden.

Orginaliteit en visualiteit scoren bij deze spannende Annihilation zeer goed. Het avontuur dat deze vijf vrouwen beleven voelt dreigend en spannend, waardoor je elke keer het gevoel krijgt dat er iets op een afgrijselijke manier fout gaat. Deze sfeer heeft de film van het begin tot het einde. De reis van ruim twee uur is overladen met vraagtekens, en het kan zijn dat niet iedere kijker daar van houdt. Soms vraag je je dan ook af waar het heen gaat in deze zoektocht in een wereld vol mysterie en gevaar.

Het einde van de film gaat behoorlijk over de top, en dat zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Desondanks is deze bovennatuurlijke krachtpatser een prachtige film geworden, waarin je toch wil weten hoe Lena en haar reisgenoten deze angstaanjagende reis tot een goed einde weten te brengen.

Naast Natalie Portman (Black Swan) en Oscar Isaac (Suburbicon) zijn ook Jennifer Jason Leigh (LBJ) en Gina Rodriguez (Deepwater Horizon) te zien in deze film. De regisseur is Alex Garland (Ex Machina). De IMDb-score is een 7,6.

Annihilation is vanaf 12 maart via deze link te zien op Netflix. Genre: Avontuur, Drama, Fantasy. Tijdsduur: 115 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: vrouwen, dieren, amerika, zoektocht, bloemen, meteoriet, film, geheim, atmosfeer, science, thriller, netflix, trailer, mysterie, aarde, redden, scoren, fantasy, science fiction, avontuur, levend, langzaam, vuurtoren, kijker, kane, gevaar, dood, natalie portman, moeder, oscar isaac, on demand, reis, drama, annihilation, imdb, doel, filmrecensie, bovennatuurlijk