Filmrecensie: Aus dem Nichts

Filmrecensie: Aus dem Nichts
Diane Kruger in drama over familie, onrecht en wraak

Met een bruiloft wordt de liefde gevierd tussen Katja (Diane Kruger) en haar man (Numan Acar). Samen met hun zoon Rocco lijkt het prille gezin de toekomst rooskleurig te beginnen. Maar op een inktzwarte dag, wanneer Katja haar zoon naar haar man brengt, krijgt ze een telefoontje dat haar leven in één tel verandert. Er is in de straat een bomaanslag geweest, waarbij haar man en haar zoon om het leven zijn gekomen.

Gids.tv kijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze filmrecensies.

In die paar seconden verandert alles in het leven van Katja. In haar verdriet, radeloosheid en machteloosheid is drugs een verzachtend middel waar Katja langzaam zichzelf in verliest. Op het moment dat ze alle hoop bijna verloren heeft, worden de daders gepakt en volgt er een slopende rechtzaak. Maar of het recht ook zal zegenvieren?

Dit zeer zware en verdrietige verhaal is geïnspireerd op de rechts-extremistische moorden in Duitsland en de daaropvolgende rechtzaak in 2013. Diane Kruger (Inglourious Basterds) speelt een verwoest personage dat er alles aan doet om het onrecht wat haar is aangedaan een plek te geven. En dat doet de bioscoopbezoeker ook, want als je deze film ziet laat deze productie je met een steen in je maag achter.

Onderwerpen als verlies, rouw en onbegrip van familie tijdens de begrafenis komen aan bod. De film laat zien hoe zwaar de gang naar de rechtszaal is. Zonder spoilers te geven maakt het einde van de film een onuitwisbare indruk en stijgt de film in al zijn realiteit boven zichzelf uit.

De film Aus dem Nichts won vele prijzen zoals een Golden Globe voor beste buitenlandse film. Diane Kruger won voor haar rol de prijs van Beste Actrice op het Filmfestival van Cannes. Naast Diane Kruger zijn ook Numan Acar (Prison Break) en Ulrich Brandhoff (Django) te zien in deze film. Aus dem Nichts is de nieuwe film van Fatih Akin (Gegen die Wand, Auf der anderen Seite). De IMDb-score is een 8,5.

Aus dem Nichts is vanaf 29 maart in de bioscopen te zien. Genre: Drama. Tijdsduur: 106 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: bomaanslag, duitsland, rechtzaak, neonazi's, daders, drugs, productie, film, filmfestival, cannes, liefde, prison, actrice, bruiloft, gezin, trailer, golden globe, oscars, verdriet, recensie, telefoontje, onbegrip, emoties, kruger, moorden, rouw, verwoest, rocco, fatih akin, toekomst, familie, prison break, gepakt, personage, drama, zoon, zwaar, filmrecensie