Recensie: Knor brengt oerhollands avontuur in prachtige stop-motiontechniek voor jong en oud

Met stemmen van Jelka van Houten, Henry van Loon en Loes Luca

Vanaf 13 juli is de film Knor te zien in de Nederlandse bioscopen. Er zijn korte films in overvloed, maar nog nooit kwam er een lange speelfilm in ons land uit met stop-motiontechniek. Nederland mag trots zijn op deze mooie productie van eigen bodem, die niet onderdoet voor Britse films zoals Shaun the Sheep en Wallace & Gromit. Lees hier de filmrecensie van Knor.

Oink, De wraak van Knor
Voor haar negende verjaardag krijgt Babs van haar opa uit Amerika het varkentje Knor cadeau. Haar ouders zijn daar niet zo héél blij mee. Alleen op voorwaarde dat Knor een puppycursus volgt, mag Babs hem houden. Maar dan blijkt opa stiekem andere plannen te hebben met Knor. Hij doet mee met de worstenwedstrijd van de Vereniging voor Vleeswaren van Verse Varkens…

Scène uit de film 'Knor' met de stemmen van onder andere Jelka van Houten, Henry van Loon en Loes Luca.

Wat is Stop Motion?
Een stop-motionfilm is eigenlijk geen film in de gebruikelijke zin van het woord, maar een aaneenschakeling van foto's. Héél veel foto's. Voor één seconde film zijn twaalf foto's nodig, waarbij de gebruikte figuren steeds een klein stukje van een beweging maken. De film zelf duurt 72 minuten, dus voor de film van regisseur Mascha Halberstad zijn er zeker rond de 55.000 foto's nodig.

Entertainment-score: 75% | IMDb ★ 7,9

Deze bijzondere Nederlandse animatiefilm is gebaseerd op het kinderboek De Wraak van Knor van schrijfster Tosca Menten. Ga er maar aanstaan: Een monsterklus van drie jaar om 72 minuten aan film te maken. Door een aantal animatoren in te schakelen die het daadwerkelijk fotograferen deden, - dag in dag uit, 5 seconden film per dag per animator - is deze film ontstaan. Het resultaat is erg goed, met rijke details in decor en alle bewegingen van de hoofdpersonages zelf. De hele film zorgt voor een glimlach op je gezicht met de stemmen van onder andere Jelka van Houten, Alex Klaassen, Loes Luca en Johnny Kraaijkamp als de enge Butcher Smak waar Knor ook nog op visite gaat. De boodschap is goud en dat voor jong en oud, champagne! Vier sterren.

Naast Jelka van Houten (Tropenjaren) en Henry van Loon (De Luizenmoeder) zijn ook de stemmen te horen van Hiba Ghafry, Remko Vrijdag, Matsen Montsma, Kees Prins, Alex Klaasen, Loes Luca (Mi Vida) en Johnny Kraaijkamp (Goede Tijden, Slechte Tijden). Deze productie is geregisseerd door Mascha Halberstad (Munya in Me).

Vanaf 13 juli 2022 is de film Knor te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Familiefilm, Animatie. Tijdsduur: 72 minuten.