Filmrecensie: Pacific Rim: Uprising

Filmrecensie: Pacific Rim: Uprising
Totale destructie in gevecht tussen robots en monsters

Het verhaal van Pacific Rim: Uprising speelt zich tien jaar na het eerste deel Pacific Rim af. De wereld likt zijn wonden van de verwoestende gevechten tussen de gigantische monsters en robots (Jaegers) nog steeds. Jake Pentecost (John Boyega) moet samen met Nate Lambert (Scott Eastwood) een nieuwe generatie helden trainen om de reusachtige Jaegers te besturen.

Gids.tv kijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze filmrecensies.

Terugkeer van de Kaiju
Al jaren was er geen spoor meer van de Kaiju (gigantische monsters gemaakt door buitenaardse wezens). Compleet uit het niets wordt plotseling het 'Pan Pacific Defense Corps' aangevallen, maar Jake, Nate en andere Jaeger-piloten staan voor een raadsel. Het gat in de oceaanbodem waar de intergalactische monsters doorheen konden kruipen is nog steeds dicht. Waar komt dit monster vandaan, en zijn er meer monsters die de mensheid in gevaar kunnen brengen?

Super match
Jake komt onderweg de jonge hacker Amara (deputerende Cailee Spaeny) tegen, die als een soort 'Bob de bouwer' met gemak een Jaeger in elkaar zet. Deze robot heet Scrapper en wordt in het begin van de film op indrukwekkende wijze voorgesteld. Langzamerhand blijkt dat Jake en Amara een super match hebben wat betreft het besturen van de Jaegerrobot. Met een groep nieuwe cadetten gaan ze de strijd aan om de wereld wederom van de ondergang te redden.

Oordeel van Gids.tv
Met de special effects zit het wel goed in Pacific Rim: Uprising. De vele scenes met CGI-effecten zijn knap gemaakt, maar het geluid wat vooral in Dolby Atmos goed tot zijn recht komt is een lust voor de oren. Grote wolkenkrabbers die als kaartenhuizen in elkaar storten en de plasmakannonen die je omver blazen, geven je het gevoel dat je midden in deze titanengevechten zit.

Orginaliteit en creativiteit scoren veel minder in deze film. Al mist dit deel veel elementen van het orgineel, het lijkt dat Oscarwinnaar Guillermo del Toro (The Shape of Water) goed heeft gekeken naar andere films en series in dit genre. Zoals de robot Scrapper, die een kopie lijkt te zijn van Bumblebee uit de Transformers, maar dan zonder gele verf. Ook komt Godzilla voorbij en lijkt het hele tweede deel, wat bol staat van de actie, zo gestolen te zijn van The Power Rangers. Hierdoor voelt de film als geheel niet fris en orgineel aan, maar als een samengeraapt geheel van andere broers uit dit genre. Tel daar het matige verhaal waar karakters uit de film geen diepte krijgen bij op, en je hebt een heel gemiddelde actiefilm die je niet lang bij zal blijven. De IMDb-score is een 6,1.

Naast John Boyega (Star Wars: The Last Jedi) en Scott Eastwood (Suicide Squad) zijn ook Tian Jing (Kong: Skull Island) en Burn Gorman (Crimson Peak) te zien in deze film. De film is geregisseerd door Guillermo del Toro en Steven S. DeKnight. DeKnight maakte ook series als Daredevil en Spartacus.

Pacific Rim: Uprising is vanaf 22 maart in de bioscoop te zien. Genre: Actie, Science Fiction. Tijdsduur: 111 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Meer filmrecensies? Die kun je hier lezen: Filmrecensies van Gids.tv.

Tags: actie, robot, hacker, piloten, regisseur, bioscoop, robots, redden, effecten, monsters, wolkenkrabbers, science fiction, monster, rangers, suicide, transformers, gevechten, gevaar, kong skull island, pacific rim, uprising, daredevil, geluid, the shape of water, filmrecensie, guillermo del toro, jaeger, kaiju, john boyega, wezens, star wars the last jedi, scott eastwood