Filmrecensie: Ready Player One

Filmrecensie: Ready Player One
Steven Spielberg laat virtual reality-wereld OASIS vlammen

Steven Spielberg moet haast wel veel plezier beleeft hebben aan het maken van dit actie-spektakel. Ready Player One is de debuutroman van Ernest Cline. Het leek of dit boek nooit verfilmd zou worden omdat het een lawine aan filmlicensies bevat. Dit was een utopia, todat visionair Spielberg zich meldde als regisseur. De setting: een somber Amerika in 2045 waar mensen zich liever afsluiten van alle wereldproblemen. Dat doen ze in de virtual reality-wereld van de Oasis, ontworpen door James Halliday. Als de man dood is heeft hij een boodschap voor de wereld: zoek de drie sleutels, waar een 'Easter Egg' gevonden moet worden. De winnaar die het ei vindt, wordt Hallidays erfgenaam. Lees hier de recensie van Ready Player One.

Gids.tv kijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze filmrecensies.

Epische Race
Een van de helden in dit virtueel universum is Wade Watts (Tye Sheridan) die samen met de wereld, maar ook met concurrente Art3mis en het donkere bedrijf IOI, dit enorm grote geldbedrag plus het beheer over de Oasis wil winnen. De eerste grote actiescène begint met een weergaloze epische race waar de eerste sleutel de hoofdprijs is. Iconische voertuigen uit de jaren tachtig schieten voorbij, zoals de Batmobile die van een verhoogde snelweg afstort, of de Delorean uit de film Back to the future die snoeihard door het beeld vliegt, waardoor je jaren 80'-hart echt sneller gaat kloppen. Daarbij komen King Kong en de T-Rex ook nog voorbij, die tijdens de race vuurwerk laten zien qua actie en verwoesting.

popcultuur, games en films
Om de vele verwijzingen naar de jaren tachtig terug te zien is het aan te raden om de film meerdere malen terug te kijken. Voor fans van dit tijdperk is het een lust voor het oog en een feest van herkenning als het gaat over de popcultuur, games en films. Zo is er een deel in de film dat gaat over de horrorklassieker The Shining. Deze scènes zijn zo briljant in elkaar gezet, waardoor op een vreemde wijze de oude filmgeschiedenis samenkomt in deze hypermoderne virtuele achtbaanrit. En al lijkt het een rommeltje van alle genres, het staat als een huis in Ready Player One.

Oordeel van Gids.tv
Steven Spielberg zet met hoog tempo in op Ready Player One, ook al is dit misschien niet een meesterwerk of een iconische filmklassieker. Visueel is dit een schitterende diamant, waar de actieliefhebbers veel plezier aan zullen bleven. Dit actiespektakel geeft gas waardoor het 'Wow'-gevoel meerdere malen voorbijkomt. De jongere generatie kijkers zal niet alles herkennen, waardoor die belangrijke elementen misschien mist. Voor de mensen die zijn blijven hangen in de jaren tachtig, is dit een must-see in bij voorkeur een IMAX-bioscoop.

Naast Tye Sheridan (X-Men: Apocalypse) en Olivia Cooke (Ouija) zijn ook Simon Pegg (Star Trek Beyond), Ben Mendelsohn (Darkest Hour) en Mark Rylance (Dunkirk) te zien in deze film. Ready Player One werd geregisseerd door Steven Spielberg. De IMDb-score is een 8,1.

Ready Player One is vanaf 29 maart in de bioscoop te zien. Genre: Actie, Avontuur, Science Fiction. Tijdsduur: 140 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Meer filmrecensies? Die kun je hier lezen: filmrecensies van Gids.tv

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Ready Player One of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: