Recensie: All Quiet on the Western Front is visueel en narratief meesterwerk

Met Felix Kammerer en Albrecht Schuch

Vanaf 28 oktober is de film Im Westen nichts Neues (Engelse titel: All Quiet on the Western Front) te zien op Netflix. Haar voorganger, met dezelfde titel, won in 1930 de eerste Oscar voor een "talking picture", kan zijn remake datzelfde niveau halen? Lees hier de recensie van All Quiet on the Western Front.

Geen andere keuze
De tiener Paul Baumer gaat met zijn beste vrienden Albert en Muller vrijwillig in dienst bij het Duitse leger. Hun patriottische vurigheid smelt als sneeuw voor de zon wanneer ze met de zeer wrede werkelijkheid aan het front geconfronteerd worden. Paul moet zijn vooropgezette ideeën omtrent de vijand en het hele conflict bijstellen. Echter heeft hij geen andere keuze dan door te vechten tot het bittere einde.

Felix Kammerer als Paul Baumer in 'All Quiet on the Western Front'. Bron: Netflix

Beoordeling van Gids.tv: ★★★★½

Entertainment-score: 85% | IMDb ★ 8,0

Eindelijk brengt Netflix weer eens een productie die kan concurreren met de betere bioscoopreleases van dit moment, en wat voor één: All Quiet on the Western Front is er eentje die je vanaf moment 1 tot de bijna onwerkelijke slotscène - die echt de wereld op een gekke manier even stil doet staan - op het scherpst van de snede zet. Elk emotioneel moment komt keihard aan, mede door de fantastische cinematografie, muziek (ook soms het gebrek daaraan) en vooral de editing. Natuurlijk is dit verhaal wel vaker vertelt, maar toch voelen de verhalen als nieuw. Keihard, rauw, emotioneel. Een betere vertelling van de gebeurtenissen in de Eerste Wereldoorlog kunnen we ons niet zo snel heugen. Oké, misschien alleen het meesterwerkje dat Sam Mendes' 1917 heet. Voor deze film hebben we 4,5 ster over.

Naast Felix Kammerer en Daniel Brühl (Captain America: Civil War) spelen ook Albrecht Schuch, Aaron Hilmer en Edin Hasanović in deze film. Deze productie is geregisseerd door Edward Berger (Patrick Melrose).

Vanaf 28 oktober 2022 is All Quiet on the Western Front te kijken op Netflix. Genre: oorlog, drama. Tijdsduur: 147 minuten.