Recensie: Stromboli is retraite met Elise 'het verloren' Schaap

Naar het boek van Saskia Noort

Vanaf 3 november is de film Stromboli te zien in de Nederlandse bioscopen. We kunnen toch wel stellen dat actrice Elise Schaap één van de beste actrices van dit moment is en dat laat ze ook in deze film weer zien. Lees hier de filmrecensie van Stromboli.

Het verloren schaap
Sara arriveert met een koffer vol wodka en een uitgeput hart op het vulkanisch eiland Stromboli. Ze komt bij een retraite terecht. Samen met een bont gezelschap andere dolende zielen onder leiding van de charismatische goeroe Jens, gaat Sara de grote confrontatie aan met de demonen uit haar verleden.

Actrice Elise Schaap (Sara) in de film 'Stromboli'

Beoordeling van Gids.tv: ★★½

Entertainment-score: 60% | IMDb ★ 6,7

Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijfster Saskia Noort, dat een paar jaren geleden werd genomineerd voor de NS Publieksprijs. De film werd in samenwerking met streamingdienst Netflix gemaakt. De Nederlandse filmmaker Michiel van Erp (bekend van de sterke dramafilm Niemand in de stad) heeft een internationale cast tot zijn beschikking, met 'pracht'rollen voor Tim McInnerny (Notting Hill) en Anna Chancellor (Mrs. Harris Goes to Paris). Actrice Elise Schaap is weer fantastisch in wat verder een vrij oppervlakkig en rommelig verhaal is waarin traumaverwerking een hoofdthema is. Bovendien moet de bond tegen het vloeken zijn oren sluiten in deze typisch Nederlandse film waar het woord "sjiek" soms vergeten is. Tweeënhalve ster.

Naast Elise Schaap (Mijn vader is een vliegtuig) en Tim McInnerny (The Serpent) zijn ook Pieter Embrechts (Instinct), Christian Hillborg (The Playlist), Anna Chancellor (Mrs. Harris Goes to Paris), Neerja Naik (Olivia Twist), Rifka Lodeizen (De K van Karlijn) en Simone Coppo (I Know This Much Is True) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Michiel van Erp (Niemand in de Stad) naar het boek van Saskia Noort.

Vanaf 3 november 2022 is de film Stromboli te zien in de bioscopen. Genre: drama. 86 minuten.