Filmrecensie: Phantom Thread

Filmrecensie: Phantom Thread
Daniel Day-Lewis in modewereld vol duistere liefde

Met zijn charmante lach is modekoning Reynolds Woodcock een begrip in het naoorlogse London. Samen met zijn zus Cyril en zijn staf vol ijverige naaisters maken ze de mooiste jurken voor koningshuizen, filmsterren en dames die wat uit te geven hebben. Woodcock is geobsedeerd door zijn vak waar alles draait om perfectie. Het is een komen en gaan van vrouwen in het leven van de modeontwerper, totdat hij de jonge serveerster Alma tegenkomt.

Deze eerste ontmoeting is charmant en teder, waar hun bestelling op een wel heel sensuele manier wordt opgenomen. Het begint allemaal nog mooi wanneer Woodcock (Daniel Day-Lewis) de romance met zijn muze begint. Niet veel later zie je de ware aard van deze toch wat nare modekoning. Zo ergert de man zich aan de manier hoe Alma harde geluiden maakt tijdens het ontbijt. Hij vindt alles lastig en stelt rare vragen waar menige vrouw gillend bij was weggerend. Bovendien kan hij zich niet concentreren op zijn werk.

Erotiek met kleren aan
Er bouwt zich een machtstrijd op tussen man en vrouw, waar de modekoning laat zien wat zijn ware aard is vol egoïsme en perfectie voor zijn vak. De beeldschone Alma (Vicky Krieps) laat zich niet wegjagen en heeft een wat vreemd en duister plan om de relatie tussen de twee naar haar hand te zetten. Zonder dat de kleren uit gaan, ademt de film erotiek. Phantom Thread laat een wereld zien met mooie stoffen zoals kant en zijde, maar ook zilver, porselein en hout. Alles staat in het teken van erotiek en verleiding.

Beoordeling van Gids.tv.
Phantom Thread is genomineerd voor 6 Oscars waaronder beste film en regie en is dan ook een juweel om naar te kijken, mits je dit genre een warm hart toedraagt. De film straalt met oogverblindende kostuums en mooi camerawerk plus prachtige klassieke muziek. Daniel Day-Lewis - de acteur zegt voor de tweede keer te stoppen met acteren na deze film - is geniaal als veeleisende modekoning. Ook Vicky Krieps is prachtig maar de meeste credits gaan naar de zus van Woodcock: Cyril. Fenominaal acteerwerk laat Lesley Manville zien in prachtige kostuums met een style van een Britse elite. De IMDb-score is een 7,7.

Naast Daniel Day-Lewis (There will be blood) en Vicky Krieps (Colonia) is ook Lesley Manville (Maleficent) te zien in deze film. Regisseur van deze film is Paul Thomas Anderson (Magnolia en Boogie Nights).

Phantom Thread is vanaf 1 maart in de bioscoop te zien. Genre: Drama, Filmhuis. Tijdsduur: 130 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Meer filmrecensies? Die kun je hier lezen: filmrecensies van Gids.tv.

Tags: vrouwen, kleren, film, stoffen, warm, regisseur, london, bioscoop, acteur, ontbijt, trailer, alma, woodstock, acteren, oscars, erotiek, zilver, relatie, modeontwerper, vreemd, ontmoeting, dames, beoordeling, nare, style, jurken, daniel day-lewis, there will be blood, maleficent, boogie nights, colonia, drama, filmrecensie, verleiding, phantom thread