Filmrecensie: Unsane

Filmrecensie: Unsane
Claire Foy in nachtmerrie van waanideeën en stalkers

'Onvoorstelbaar wat we allemaal met onze smartphone kunnen tegenwoordig', moet regisseur Steven Soderbergh ook gedacht hebben, want zijn 'reality-horrorfilm' Unsane is in zijn geheel gefilmd met een Iphone 7 plus. De regisseur had ruim een week nodig voor de opnames, en vrij snel konden de acteurs de vroege versie van deze productie al te zien krijgen. Lees hier de filmrecensie van Unsane.

De jonge vrouw Sawyer Valentini (Claire Foy) is pas verhuisd naar een andere stad voor een nieuwe uitdaging bij haar nieuwe werkgever. Ook hoopt ze te ontsnappen aan haar oude geesten uit het verleden.

Perceptie van de werkelijkheid
Wanneer ze niet uit vrije wil in een psychiatrische inrichting terechtkomt, wordt ze geconfronteerd met haarzelf, haar angsten en haar achtervolgingswaanzin. In eerste instantie zou dit voor een dag zijn maar als ze woede-uitbarstingen krijgt en mensen aanvalt, moet ze langer blijven. Hier begint een nachtmerrie waarin ze twijfelt of alles echt is of dat ze waanbeelden ziet.

Langzamerhand wordt de situatie van gek tot erger. Als schijnbaar niemand haar wil geloven, en de autoriteiten haar niet willen of kunnen helpen, lijkt alle hoop verloren. Een spannend verhaal volgt waar niets is wat het lijkt.

Beoordeling van Gids.tv.
Bovenal is het knap dat Unsane gefilmd is met een Iphone 7. De film pakt je bij je strot omdat je wil weten hoe dit verder afloopt. Verwacht geen mooie scènes met indrukwekkende beelden. Veelal zie je gezichten vol in beeld in een benauwd en enge sfeer. Toch blijft de film boeien tot het einde en dat is knap gedaan. Leuk detail is dat Matt Damon (Downsizing) ook nog voorbijkomt in een kleine rol als politie inspecteur.

Meer thriller dan horror
Het genre 'horror' past niet helemaal bij Unsane, want de thriller-elementen hebben duidelijk de overhand. Filmen met een Iphone is niet helemaal nieuw. De film Tangerine uit 2015 deed dit ook al zeer goed maar dan op een Iphone 5. Deze film is een slimme productie, niet zozeer voor in de bioscoop maar zeker leuk voor on-demand. De IMDb-score is een 6,8.

Naast Claire Foy (The Crown) zijn ook Juno Temple (Wonder Wheel), Amy Irving (Hide and Seek), Joshua Leonard (The Blair Witch Project) en Jay Pharoah (Get Hard) te zien in deze film. De regie is voor Steven Soderbergh (Ocean's Eleven)

Unsane is vanaf 3 mei te zien in de bioscoop. Genre: Horror, Thriller. Tijdsduur: 98 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Meer filmrecensies? Die kun je hier lezen: filmrecensies van Gids.tv.

Tags: politie, vrouw, mobile, horrorfilm, productie, telefoon, film, regisseur, iphone, bioscoop, thriller, filmen, horror, beoordeling, opnames, inrichting, iPhone 7, beelden, matt damon, steven soderbergh, tangerine, the crown, stad, on demand, imdb, filmrecensie, spannend