Filmrecensie: Foxtrot

Filmrecensie: Foxtrot
Heftig drama over het verdriet van de mens en het lot

Tot op de dag van vandaag wordt de foxtrot nog steeds gedanst op bruiloften en partijen. Deze dans is mede de inspiratie geweest voor de heftige dramafilm Foxtrot. De film gaat over een gezin dat te horen krijgt dat hun zoon Jonathan is omgekomen tijdens zijn militaire dienstplicht. De foxtrot is een dans waarbij je naar voren, opzij en opzij en terug beweegt en uiteindelijk weer op dezelfde plek uitkomt. Daarmee wordt een sterke verwijzing gemaakt naar het verhaal van de film. Lees hier de recensie van Foxtrot.

De Israëlische regisseur Samuel Maoz (bekend van het intense oorlogsdrama Lebanon) heeft de film opgedeeld in drie delen, elk vanuit het perspectief van een van de drie verschillende karakters. Na het vreselijke nieuws over de dood van hun zoon Jonathan, stort de wereld van Michael (Lior Ashkenazi) en Dafna (Sarah Adler) totaal in, totdat het lot het verhaal een nieuwe wending geeft.

Dood en verlies
Vooral Michael maakt in het eerste deel alle vormen van rouw en verlies mee. Zijn vrouw valt flauw en probeert gedrogeerd op bed tot rust te komen. De vader weet geen raad met het nieuws dat zijn zoon is overleden en belt in alle verdriet en woede zijn dochter op, die vervolgens haar telefoon niet opneemt. Hij geeft de hond een tik en houdt zijn hand onder een kokendhete kraan. De psychische pijn is altijd erger dan fysieke pijn, maar zo haalt deze brandblaar wel even de aandacht weg van het grote verlies.

Sympatiek
De filmmaker stuurt gelijk aan op de grote chaos en ellende. Gezien de heftige gebeurtenissen krijgt het personage Michael het voordeel van de twijfel als het gaat over een sympatiek karakter, want dat blijft een beetje in het midden.

Beoordeling van Gids.tv.
Visueel is de film prachtig in elkaar gezet, met mooie scenès tussen de personages en de luchtshots boven de grenspost waar Jonathan werkt. Het geluid is heftig en intens, maar dat komt niet alleen door wat je te horen krijgt in de bioscoopzaal. Door het thema van de film beukt en ramt regisseur Moaz het verhaal dwars door je ziel, alsof het thema nog niet heftig genoeg is, ook met je ogen dicht.

De cast zet een ijzersterke film neer, maar zeker niet voor iedereen. Deze typische filmhuisproductie is bij vlagen soms best gewaagd, maar ook een knappe kijk op de tegenslagen waar wij allemaal in het leven tegen aanlopen. De IMDb-score is een 7,5.

Naast Lior Ashkenazi (7 Days in Entebbe) en Sarah Adler (The Cakemaker), zijn ook Shira Haas (Mary Magdalene) en Yonaton Shiray (A Tale of love and Darkness) te zien in Foxtrot. De regisseur is Samuel Maoz (Lebanon).

Foxtrot is vanaf 12 april te zien in de bioscoop. Genre: Drama. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Foxtrot of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:
Tags: filmmaker, dans, vrouw, productie, film, regisseur, dienstplicht, gezin, dochter, verdriet, emotie, grenspost, recensie, thema, beoordeling, ellende, overleden, chaos, rouw, dood, samuel maoz, bed, vader, kaarten, shira haas, karakter, omgekomen, personage, plek, geluid, imdb, zoon, filmrecensie