Filmrecensie: Hangman

Filmrecensie: Hangman
Al Pacino op jacht naar een seriemoordenaar

Al Pacino: een levende legende die films heeft gemaakt die zo legendarisch zijn, dat zijn ster in Hollywood al lang stralende is. Maar moet je dan niet op het hoogtepunt stoppen? Lees hier de recensie van zijn nieuwste film Hangman.

Rechercheur Ray Archer moet zijn krachten bundelen met gedragsdeskundige Will Ruiney om een zeer gevaarlijke seriemoordernaar te stoppen. Daarbij komt tegen wil en dank ook nog journalist Christi Davies meedraaien met de mannen, die een eerlijk beeld over het werk van politieagent wil maken en de moorden wil rapporteren.

:article:img

Dodelijke minuten
De tijd dringt want elke 24 uur wordt er iemand vermoord en daarbij komen er letters vrij die samen een woord vormen. De seriemoordernaar gaat op een kinderlijke wijze te werk, net zoals het kinderspelletje galgje. Het wordt nog persoonlijker wanneer de badgenummers bij één van de lijken gevonden worden, waardoor het lijkt of deze gevaarlijke man het ook gemunt heeft op de hoofdpersonen.

:article:img

Er zijn in dit genre al vele voorgangers geweest die het net iets beter deden dan Hangman. De film voelt helaas aan als 'dertien in een dozijn' en zijn er weinig verrassingen. Niet orgineel of nieuw dus, en dat is jammer. Het einde is best aardig, maar echt spannend wordt het nooit. Met aan het einde een flauwe verwijzing naar een tweede deel, waarvan de vraag is of die er wel gaat komen.

Copycats
De vergelijking met het super spannende Se7en is bijvoorbeeld snel gemaakt, maar eigenlijk is deze overeenkomst vloeken in de kerk. Dat niveau wordt nooit gehaald. En daarbij komt ook nog eens bij elke scene van Al Pacino, dat je toch met zekere weemoedigheid terugdenkt aan de glorietijden van The Godfather, en later ook Heat waar Al Pacino explosief acteerwerk liet zien. Dat is in Hangman toch een stuk minder. Gezien het budget geen B-film maar hij tikt er wel tegenaan. De IMDb-score is een 5,1.

Naast Al Pacino (Heat) en Karl Urban (Star Trek) zijn ook Joe Anderson (The Grey) en Brittany Snow (Hairspray) te zien in deze film. De regisseur van Hangman is Johnny Martin.

Hangman is vanaf 10 mei in de bioscoop te zien. Genre: Actie, Thriller. Tijdsduur: 98 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.