Recensie: in TÁR speelt actrice Cate Blanchett dé rol van haar leven

Van gevierde dirigente tot monsterlijke Maestro

Vanaf 2 maart is de film TÁR te zien in de bioscopen. Deze anti-cancelcultuur-film speelt met de vraag: want vindt jij van Lydia Tár? De Oscargenomineerde (en tweemaal Oscarwinnende) actrice Cate Blanchett is te zien in dit psychologische drama die onder je huid gaat zitten. Lees hier de filmrecensie van TÁR.

Berliner Philharmoniker
De gevierde en wereldvermaarde componiste Lydia Tár legt de laatste hand aan de symfonie die haar magnum opus kan betekenen. Bovendien staat ze als eerste vrouw ooit aan het hoofd van een indrukwekkend groot Duits orkest. Haar intelligente en charmante zesjarige adoptiedochter Petra speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer er tegen Lydia samengespannen wordt en de boel lijkt in te storten, biedt ook Petra een steun voor haar worstelende moeder.

Actrice Cate Blanchett als dirigent Lydia Tár in de film 'TÁR'

Entertainment-score: 79% | IMDb ★ 7,5

De wenkbrauwen zullen gaan fronzen als bij de start van de film de aftiteling al voorbij komt. Dat is niet per ongeluk: deze zet de makers en acteurs al direct in het zonnetje. In de derde speelfilm van regisseur Todd Field - voorafgegaan door de pareltjes In the Bedroom en Little Children - wordt de zeer succesvolle en charismatische dirigent Lydia Tár geconfronteerd met haar machtsmisbruik. De grote kracht van deze film is dat de kijker zelf over haar mag oordelen. Daarmee is het verbluffende psychologische drama een zeer effectief tegengif voor het zwart-witdenken dat de laatste tijd de overhand dreigt te krijgen. Naast macht is ook de cancelcultuur een onderwerp die deze film passend maakt voor de tijd waarin wij leven. Een belangrijke film die gezien moet worden, want wat is ze goed: Miss en Grande Dame Cate Blanchett, die een magistrale prestatie neerzet. En dan hebben we het nog niet eens over sterke bijrollen de prachtige muziek gehad. Vier sterren.

Naast Cate Blanchett (Carol) zijn ook Noémie Merlant (The Innocent), Nina Hoss (Jack Ryan) en Mark Strong (1917) te zien in deze film. Deze productie is geregisseerd door Todd Field (Little Children).

Vanaf 2 maart 2023 is de film TÁR te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: drama, muziek. Tijdsduur: 158 minuten.