Recensie: Luther: The Fallen Sun is bloedspannende epiloog met Idris Elba in topvorm

Is dit het einde van John Luther?

Vanaf 10 maart staat de film Luther: The Fallen Sun op Netflix. Het vijf seizoenen tellende misdaadspektakel Luther komt tot een einde op een redelijk verrassende manier: een film. Hoe gaat dat uitpakken? Lees hier de recensie van Luther: The Fallen Sun.

Klusje klaren
In de epische voortzetting van de misdaadserie Luther terroriseert een seriemoordenaar Londen terwijl de vrij briljante, maar uit de gratie geraakte John Luther achter slot en grendel zit. In zijn onmacht om de psychopaat die hem dwarszit te pakken te krijgen, raakt Luther steeds meer vastberaden om te ontsnappen en de grote klus koste wat het kost af te ronden.

Idris Elba in 'Luther: The Fallen Sun'. Bron: Netflix

Entertainment-score: 76% | IMDb ★ n.n.b.

Het is toch een soort nieuwe gewoonte in serieland: geen slotseizoen, maar een film om de serie in het slot te gooien. Dat gaat niet altijd goed (zie bijvoorbeeld Alf en Veronica Mars), maar af en toe werkt het ook wel, zoals bijvoorbeeld El Camino, de film die de topserie Breaking Bad tot een 'einde' bracht. Deze film brengt op die manier een einde aan de fantastische serie Luther en doet dat op een manier waar je toch wel veel respect voor mag hebben. De film heeft in Andy Serkis een geweldige schurk die je echt de rillingen bezorgd Uiteraard kunnen we ook om Luther zelf niet heen: Idris Elb doet het trucje nog een laatste keer en doet dat geweldig. Een thriller waarvan je handpalmen gaan zweten en waarvan je op elk moment afvraagt: waar gaat dit heen? En ja, zo nu en dan zitten er wat ongeloofwaardige aspecten die het verhaal in beweging zetten, maar uiteindelijk werkt het altijd. Je vraagt je hardop af: willen we toch niet meer van Luther? 4 sterren.

Naast Idris Elba (Luther) en Cynthia Erivo (Pinocchio) spelen ook Dermot Crowley (The Death of Stalin) en Andy Serkis (The Batman) in deze film. Deze productie is geregisseerd door Jamie Payne (The Alienist).

Vanaf 10 maart 2023 is Luther: The Fallen Sun te kijken op Netflix. Genre: thriller, misdaad. Tijdsduur: 129 minuten.