Filmrecensie: Solo: A Star Wars Story

Filmrecensie: Solo: A Star Wars Story
Han Solo geeft gas in Millennium Falcon met motorpech

Het Star Wars-universum staat nooit stil, want naast het hoofdverhaal worden diverse spin-off films de bioscoop ingeslingerd. Dit keer staat Han Solo centraal in een nieuw Star Wars-avontuur en gaan we terug in de tijd. Lees hier de recensie van Solo: A Star Wars Story.

Gids.tv bekijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Bekijk hier al onze filmrecensies.

Verloren liefde
Het valt Han Solo (Alden Ehrenreich) zwaar als hij op zijn vijandige thuisplaneet liefje Qi'ra (Emilia Clarke) plotseling moet achterlaten. Han kan de breuk moeilijk loslaten en tekent noodgedwongen bij het keizerlijke leger. Hij sluit zich echter al snel aan bij een groep opportunistische overvallers, met aan het hoofd de weinig betrouwbare Beckett (Woody Harrelson).

Potje kaarten
Ook zien we in Solo: A Star Wars Story een oude bekende: ritselaar en medereiziger Lando Calrissian (Donald Glover), waarvan Han het supersnelle ruimteschip The Millenium Falcon wint tijdens een potje kaarten. Hij ontmoet ook zijn inmiddels trouwe metgezel Chewbacca, die hem bijstaat om terug te gaan naar zijn jeugdliefde Oi'ra. Maar de kaarten van het lot lijken toch anders geschut als blijkt dat deze dame veranderd is in de tijd dat ze elkaar niet gezien hebben.

De echte Star Wars-fans rennen natuurlijk gelijk naar de bioscoop om deze alleenstaande spin-off te bekijken, bij voorkeur in Imax. Een terleurstelling is echter wel dat het eerste uur van Solo: A Star Wars Story letterlijk vrij donker is. Alles is grauw en grijs, terwijl de posters van deze film anders doen vermoeden. Als je dit vergelijkt met de kleurrijke beelden van The Last Jedi, doet deze film grote stappen terug. Han Solo geeft pas in het tweede deel echt gas met The Millennium Falcon die ontsnapt aan een ruimteinktvis.

Star Wars op zijn dunst
Het tweede deel van de film maakt wel wat goed, al wordt het nooit écht spannend. Dit komt ook omdat we allemaal weten hoe al deze karakters overleven in het hoofdverhaal van de ruimtesaga van George Lucas. Alden Ehrenreich krijgt de zware taak om de rol van Harrison Ford te spelen. Dat doet hij goed, maar daardoor doet het extra pijn dat notabene de cynische robot L3-37 de show steelt. Dat doet deze machine door de robotslavernij aan de kaak te stellen. Solo: A Star Wars Story is een aardig tussendoortje, tot in 2019 de nieuwe Star Wars IX voor ongetwijfelt explosief ruimtevuurwerk gaat zorgen.

Naast Alden Ehrenreich (Hail, Caesar!) en Emilia Clarke (Games of Thrones) zijn ook Woody Harrelson (LBJ) en Donald Glover (The Martian) te zien in deze film. De regie is voor Ron Howard (Inferno).

Solo: A Star Wars Story is vanaf 22 mei te zien in de bioscoop. Genre: Science Fiction. Tijdsduur: 136 minuten. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Tags: leger, games, robot, film, liefde, inferno, bioscoop, trailer, star-wars, overvallers, show, ruimteschip, science fiction, alleenstaande, recensie, avontuur, keizerlijke, overleven, beoordeling, chewbacca, machine, fans, gas, vriend, harrison ford, ron howard, woody harrelson, smokkelaar, kaarten, ontsnapt, the martian, george, the last jedi, han solo, universum, zwaar, filmrecensie, trilogie, leider, alden ehrenreich, lando calrissian, donald glover, imax