Filmrecensie: Ghostland

Filmrecensie: Ghostland
Seriemoordernaars op jacht naar twee zussen

Horrorfilms zijn voor veel mensen een vlucht om even te ontsnappen aan het gewone leven. In de nieuwe horrorfilm Ghostland is dat net even anders: de nadruk in het tweede deel ligt namelijk op het martelen van vrouwen en dan besef je opeens dat je naar een zeer akelige film zit te kijken. Lees hier de recensie van Ghostland.

Een moeder (Mylène Farmer) is met haar twee puberdochters Beth (Emilia Jones) en Vera (Taylor Hickson) onderweg naar het huis van haar overleden tante. Terwijl een vreemde 'candy truck' de auto inhaalt, zwaait een schim van een persoon naar de zussen en moeder en rijdt hij vervolgens hard door. De eerste voortekenen van het vreselijke onheil dat hun te wachten staat.

Spookhuis vol poppen
Beth is een gepassioneerd aspirant-horrorschrijfster en leest in de auto een stukje voor uit eigen werk. Terwijl de moeder trots is op haar dochter, vindt Vera het allemaal maar niets. Zij heeft nogal last van pubergedrag en daar moet haar zus aan geloven. Aangekomen bij het huis, is het al snel goed mis als de gevreesde 'candy truck' langzaam het pad van het grote spookhuis van hun tante oprijdt.

Horrorclichés
Ghostland is bepaald geen slechte film in dit genre. Alle horrorclichés worden zorgvuldig afgewerkt: een eng afgelegen huis? Check. Spiegels en donkere kamers met kroonluchters en een hertengewei aan de muur op ooghoogte? Check. Je deuren open laten staan terwijl er twee seriemoordenaars in de buurt actief zijn? Check. Voorbeelden genoeg voor Ghostland, maar deze film doet wel iets meer.

Fantasie of werkelijkheid
Deze horrorfilm blijft grotendeels trouw aan de wetten van het horrorgenre, maar weet bij vlagen toch te verrassen. De film is aardig op momenten waarop de fantasiewereld van de schrijver en de (keiharde) realiteit door elkaar beginnen te lopen. Maar als duidelijk wordt dat niet alles is wat het lijkt, weet de film nét iets meer te vragen van de kijker dan enkel het veroorzaken van zoveel mogelijk schrikmomenten. Maar die momenten zitten er óók in.

Een mooie plus van deze film is dat de setting goed aanvoelt. Het huis is echt eng en het acteerwerk is best goed. Toch is deze horror geen lekkere ontspannen wegkijk-film. Vooral als in het tweede deel de nadruk ligt op het martelen van de zussen. Dat geeft je vooral een stomp in je maag, waarbij je je realiseert dat je naar een hele duistere film zit te kijken vol hard en extreem geweld. Voor de hardcore horrorfans misschien een voordeel, maar voor de gewone bioscoopbezoeker is dit een film om over te slaan. U bent gewaarschuwd.

Naast Mylène Farmer (A Good Year) bestaat de cast uit Crystal Reed (Skyline), Emilia Jones (Brimstone) en Anastasia Philips (Don't Talk to Irene). De regie is voor Pascal Laugier (The Tall Man).

Ghostland is vanaf 24 mei te zien in de bioscoop. Genre: Horror. Tijdsduur: 91 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Ghostland of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: