Filmrecensie: Tag

Filmrecensie: Tag
Fanatiek tikkertje spelen met Jon Hamm en Jeremy Renner

De komedie Tag is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar echt heel serieus hoef je dat niet te nemen. Het simpele uitgangspunt van deze film is een groep van vijf veertigers die al jaren lang het spel tikkertje speelt. Een maand lang, eens per jaar. Met verkleedpartijtjes en wilde achtervolgingen tot gevolg. Simpelheid siert, maar dat kan ook tegen gaan werken. Lees hier de recensie van Tag.

Gids.tv kijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze filmrecensies.

Tikkertje op leven en dood
Volwassen worden is moeilijk. Dus onder het motto ‘je stopt niet met spelen als je oud wordt, maar je wordt oud als je stopt met spelen’, speelt een groepje mannen in Amerika al drie decennia een potje tikkertje. Hierbij is Jerry Pierce ('je verzint het niet' Jeremy Renner) nog nooit getikt. Aan de vier andere vrienden de taak om daar snel verandering in te brengen. Ze riskeren alles in hun leven om elkaar naar de grond te werken met de kreet: "Jij bent hem!"

Dat deze vrienden echt bestaan is absoluut leuk en grappig om daar een film van te maken. Daarbij wordt alles op een overdreven manier uitvergroot, zoals een scène met boobytraps in het bos om elkaar het leven zuur te maken. Met vliegende boomstammen en andere valstrikken, staat dit toch wat ver van wat er in werkelijkheid is gebeurd, en dat is jammer. Wel goed gecast is Jeremy Renner. Zijn personage lijkt zo uit de actiefilm The Bourne Legacy gevlucht, om vervolgens in Tag wederom de actieheld te zijn.

Makkelijke humor
Het is duidelijk dat de acteurs een leuke tijd met elkaar hebben gehad. Ed Helms doet weer hetzelfde als al die andere komedies en Jon Hamm speelt een vermakelijke rol. En toch blijft deze hippe lachfilm vrij vlak en zeer simpel qua verhaal. En dan doet het juist extra veel pijn dat de echte vrienden van dit verhaal de leukste scènes hebben. Aan het einde van de film zie je leukste beelden van de werkelijke vriendengroep in actie. En dat is vele malen leuker dan al deze topacteurs bijelkaar.

Naast Jeremy Renner (The Avengers) en Ed Helms (The Hangover) zijn ook Jake Johnson (Jurassic World), Hannibal Buress (Bad Neighbours), en Jon Hamm (Baby Driver) te zien in Tag. Naast deze vijf hoofdrolspelers zijn er ook bijrollen voor Annabelle Wallis (The Mummy), Isla Fisher (Nocturnal Animals), Leslie Bibb (Confessions of a Shopaholic) en Rashida Jones (I Love You, Man). Het regiedebuut is voor Jeff Tomsic.

Tag is vanaf 28 juni te zien in de bioscoop. Genre: Komedie. Tijdsduur: 101 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Tag of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: