Filmrecensie: Redbad

Filmrecensie: Redbad
Is Redbad de nieuwe Braveheart?

Dit zie je maar weinig in Nederland: een film met budget van ruim 7 miljoen euro (wat voor Nederlandse begrippen zeer hoog is), een grote cast met internationale acteurs en een groot leger aan figuranten die bijdragen aan grote veldslagen. Kortom, Hollywood-taferelen in ons kleine kikkerlandje, maar wordt dit een groot epos die we nooit meer vergeten? Lees hier de recensie van Redbad.

Heidense rituelen
Het verhaal van Redbad begint in het jaar 700 na Christus. Noord-Europa is verdeeld in twee werelden: boven de rivieren leven de Friezen (ook bekend als de ‘vrije mensen’), Saksen en Denen; ten zuiden van de rivieren heersen de Franken, die de macht in heel Europa willen hebben. Ze zetten daarbij een nieuw wapen (het christendom) in om de heidenen te onderwerpen en azen op het belangrijkste handelscentrum van Europa (Dorestad), waar de Friese koning Aldigisl (Huub Stapel) de baas is.

Conflict
Zijn zoon Redbad (Gijs Naber) twijfelt hevig aan de heidense rituelen van zijn volk. Hij komt in conflict met zijn vader als zijn geliefde Fenne (Lisa Smit) wordt aangewezen om geofferd te worden aan de goden. Op de brandstapel volgt een gruwelijke dood.

Het is fantastisch dat Roel Reiné het lef heeft gehad om een film te maken van zeer grote omvang en veel risico. De kostuums zien er goed uit en de cast en vele figuranten komen mooi tot zijn recht in het tijdsbeeld. Het moet een grote klus zijn geweest om dit voor elkaar te krijgen. Gijs Naber als hoofdrolspeler staat zijn mannetje en draagt ook de film met verve. Het is een zeer makkelijk vergelijk om het prachtige epos Braveheart erbij te halen, maar dat lukt helaas bij Redbad nergens, want er is best veel mis met deze productie.

Veel te lang
De tijdsduur van 161 minuten is een van de nadelen. Soms gaat het verhaal heel snel, om op andere momenten weer heel langzaam te verlopen. Dit voelt rommelig en slordig aan. Daarbij lijkt het erop dat acteur Jonathan Banks zijn automatische piloot heeft aangezet. Hij laat weinig heel goed acteerwerk zien, met een dramatisch dieptepunt als zijn laatste scène nadert. Het is jammer dat er tussen de vaak goede acteurs ook een paar belangrijke personen steken laten vallen.

Special effects
Soms zijn er prachtige shots van mooie landschappen en kastelen, maar in de special effects is de kwaliteit niet altijd goed. Dat valt vooral op als de computeranimaties voorbij komen van diezelfde landschappen. Het is net of je naar een game zit te kijken met veel dezelfde bomen en huizen. Lelijk en nep, en dat zou anno 2018 toch echt niet meer mogen. Een epos is het bij lange na niet, mede door een plot die sommige mensen al van ver zien aankomen.

Naast Gijs Naber (Het verlangen) en Jonathan Banks (Breaking Bad), zijn ook Loes Haverkort (Voor elkaar gemaakt), Huub Stapel (De Zevende Hemel), Derek de Lint (Familieweekend), Egbert-Jan Weeber (Taal is zeg maar echt mijn ding), Teun Kuilboer (Schone Handen), Renée Soutendijk (Boy 7) en Peter Faber (Renesse) te zien in deze film. De regie is in handen van Roel Reiné (Michiel de Ruyter).

Redbad is vanaf 28 juni te zien in de bioscoop. Tijdsduur 161 minuten. Genre: Avontuur, Historisch. Bekijk hier de trailer van de film.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Redbad of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: