Filmrecensie: The First Purge

Filmrecensie: The First Purge
Terug naar het begin: één nacht legaal misdaden plegen

Voor een film waarvoor zowel filmrecensenten als het bioscooppubliek destijds niet enorm warmliepen, blijkt The Purge uit 2013 een opvallend lange adem te hebben. En dan staat er dit najaar ook nog een televisieserie op het programma. Met inmiddels vier delen op de teller, gaan we nu weer terug naar het begin. Lees hier de recensie van The First Purge.

Als het alarm afgaat....
Het uitgangspunt van het verhaal van The Purge is als volgt: één nacht per jaar is het voor alle Amerikanen toegestaan om misdaden te plegen. De zuiveringen gaan van start, maar het is dit keer geen landelijk moordfestijn. Het betreft namelijk een pilot die plaatsvindt op Staten Island, het district van New York dat qua oppervlakte niet groter is dan Texel, maar een inwoneraantal heeft van bijna een half miljoen mensen. Het doel is om de criminaliteitscijfers te verlagen.

Een groep bewoners moet het opnemen tegen freaks met lugubere maskers. Het zijn verhaallijnen die we ook al in eerdere delen hebben gezien. Niets nieuws onder de zon, al zie je - zoals de titel al zegt - wel hoe het allemaal begonnen is: hoe dit afgrijselijke idee van een politieke beweging (NFFA, New Founding Fathers of America) uitgroeit tot een jaarlijkse traditie.

Dialogen om te huilen
Met een verhaal dat niet meer is dan een lege huls, matig acteer werk en een hele film die niets nieuws brengt, lijkt de rek er toch uit te zijn bij deze filmreeks. Al blijft het een briljant concept in het thriller- en horrorgenre dat mensen legaal mogen moorden zodra er een alarm afgaat. Het is te hopen dat de makers van de serie The Purge met orginele ideeën komen, want deze film slaat de plank best wel mis.

Naast Marisa Tomei (The Big Short) en Melonie Diaz (The Gringo) zijn ook Lex Scott Davis (Superfly) en Y'lan Noel (The Weekend) te zien in deze film. De regie is van Gerard McMurray (Burning Sands).

The First Purge is vanaf 5 juli te zien in de bioscoop. Genre: Thriller, Horror. Tijdsduur: 103 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.

Tags: politiek, new york, traditie, film, bewoners, legaal, bioscoop, thriller, bevolking, trailer, pilot, alarm, moordenaar, serie, horror, omlaag, landelijk, beoordeling, america, rednecks, weekend, moorden, nieuws, zuiveringen, inwoners, verhaal, maskers, staten island, davis, marisa tomei, the big short, burning sands, beweging, filmrecensie