Filmrecensie: Skyscraper

Filmrecensie: Skyscraper
The Rock heeft geen hoogtevrees in 'Tower Inferno'

Dwayne 'The Rock' Johnson flikt het weer als charmismatische spierbundel en familieman in deze over-de-top actiefilm. Na de monsterfilm Rampage liet hij de grond schudden in San Andreas. In Skyscraper is het de hoogste toren van de wereld 'The Pearl' die in vuur en vlam staat. Weet Johnson deze wolkenkrabber ook te blussen? Lees hier de recensie van Skyscraper.

Tower Inferno
In de actiefilm Skyscraper zien we voormalig FBI-agent en oorlogsveteraan Will Sawyer die het na een ongeluk wat rustiger aan is gaan doen. Naast dat hij zich focust op zijn gezin verdient hij nu geld met het beveiligen van wolkenkrabbers. Als het noodlot toeslaat en in de grootste en veiligste toren ter wereld een brand uitbreekt, denkt men dat Will hier achter zit. Dit zorgt ervoor dat hij zijn naam moet zuiveren en daarnaast zijn vrouw Sarah en de kinderen Georgia & Henry, die zich bovenin de brandende toren bevinden, moet redden.

Die Hard copycat
Het is duidelijk dat de makers mikken op een groot publiek. Deze actiefilm wordt op een milde bijna 'Disney'-achtige manier gebracht. Dus vergeet even het soort actiefilms met een vloekende Bruce Willis - al is het begin best pittig voor een jonge kijker. We zien de hoofdrolspeler niet op bloedende blote voeten door glas heen lopen, wel lijkt het decor percies op dat van Die Hard met een groep terroristen die de boel op stelten zet. Slechterik Roland Møller laat helaas wel te wensen over als geïmproviseerde Hans Gruber.

Maar is dit erg, dat je schaamteloos een andere film als inspiratie gebruikt? Eigenlijk niet. Skyscraper geeft flink gas in het hypermoderne gebouw waar familie Sawyer een veilig onderkomen zoekt. The Rock laat ook in deze film weer zien waar hij goed in is. Vooral de scènes waarin hij hoog aan het gebouw bungelt zijn angstaanjagend, zeker voor mensen met hoogtevrees, die komen met zweethanden de bios uit. Een leuke film, en vooral in IMAX komt deze popcorn-productie zeker tot zijn recht.

Naast Dwayne Johnson (Jumanji: Welcome to the Jungle) en Neve Campbell (Scream) zijn ook Roland Møller (The Commuter), Pablo Schreiber (Den of Thieves) en Chin Han (Ghost in the Shell) te zien in deze film. De regie is voor Rawson Marshall Thurber (Central Intelligence).

Skyscraper is vanaf 12 juli te zien in de bioscoop. Genre: Actie, Thriller. Tijdsduur: 103 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.

Tags: ongeluk, actie, veiligheid, oorlogsveteraan, blussen, vrouw, agent, terroristen, film, glas, inferno, bioscoop, wolkenkrabber, thriller, gezin, trailer, jungle, inspiratie, wolkenkrabbers, toren, hoogtevrees, recensie, beoordeling, andreas, scream, brand, kinderen, pearl, vuur, bruce willis, dwayne johnson, pablo schreiber, neve campbell, die hard, familie, tower, filmrecensie, skyscraper, rampage, the rock, imax, veilig, actiefilm