Netflix-filmrecensie: White Fang

Netflix-filmrecensie: White Fang
Charmante animatiefilm met wolfshond om van te houden

Kijktip

Deze nieuwe Netflix-original animatiefilm White Fang dankt zijn titel en hoofdpersonage uit een roman van de Amerikaanse auteur Jack London. Het boek werd ook al in 1991 verfilmd, toen met de jonge Ethan Hawk in de hoofdrol. In deze versie zie je het leven van de jonge wolfshond in een schilderachtig geanimeerde setting. Lees hier de Netflix-filmrecensie van White Fang.

Hondengevechten
De film volgt het verhaal van de jonge nieuwsgierige wolfshond (half hond, half wolf), die samen met zijn moeder probeert te overleven in de wilde natuur. Als de moeder gewond raakt door een aanval van een Lynx (katachtig roofdier), zijn ze met het invallen van de winter gedwongen om mensen op te zoeken. Ze worden uiteindelijk opgenomen door een indianengemeenschap waar de moeder van de pup uit afkomstig was, maar aan dit schijnbaar idyllische leven komt bruut een eind. De inmiddels grote wolfshond, die de naam White Fang heeft gekregen, wordt verkocht aan een gevaarlijke man die hem inzet bij hondengevechten.

Dit brute verhaal over overleving en avontuur wordt op een milde manier gebracht. Geen bloed of heftig geweld, waardoor de jonge kijkers ook mee kunnen kijken. De vaak prachtige animaties komen op een bijzondere, schilderachtige wijze tot leven. De natuur en dieren zien er prachtig uit. De animaties van de menselijke personages hebben daarentegen een wat onnatuurlijk aanzien (dat blijft een wat onwennig gezicht) en gaan gebukt onder wat lelijke gezichtsuitdrukkingen en houterige bewegingen van de mensen.

Liefde voor dieren
De film wordt rustig vertelt, waardoor deze wolfshond een beetje de scherpe kantjes mist. Wel is het een charmante film met een paar lieve momenten. Deze productie is vrij orgineel qua animatie maar zal niet de boeken ingaan als een hoogvlieger. Voor de dierenliefhebbers onder ons is deze film zeker een leuke aanrader.

Naast stemmen van Nick Offerman (Fargo) en Rashida Jones (Inside Out) is ook Paul Giamatti (Sideways) te horen in deze film. Regie is van Alexandre Espigares (Happy Feet 2).

White Fang is vanaf 6 juli via deze link te zien op Netflix. Genre: Animatie, Drama, Avontuur, Familiefilm. Tijdsduur: 87 minuten. Bekijk hier de trailer van de film.

Tags: dieren, hond, natuur, wolf, animatie, productie, film, lynx, boeken, liefde, bruut, bloed, netflix, roman, trailer, fargo, avontuur, animatiefilm, overleven, beoordeling, roofdier, Geweld, winter, aanval, stemmen, boek, moeder, paul giamatti, inside out, sideways, drama, filmrecensie, auteur, netflix original