Filmrecensie: Whitney

Filmrecensie: Whitney
Ode aan superster Whitney Houston

Afgelopen donderdag ging de documentaire Whitney in première in de bioscoop. Een ode aan een iconische Amerikaanse superster die dit jaar, op 9 augustus, 55 jaar zou zijn geworden. Een leven vol extreem hoge pieken maar ook afgrijselijke diepe dalen. Lees hier de recensie van Whitney.

Hitsensatie en superster
Whitney Elizabeth Houston was de dochter van Cissy Houston (achtergrondzangeres van onder anderen Elvis Presley en Aretha Franklin) en John Houston. Ook was ze een nicht van de zangeres Dionne Warwick. Samen met haar moeder toerde Whitney als tiener langs diverse nachtclubs en ontwikkelde daarmee haar zangstem. Haar eerste succes boekt de zangeres in 1985 en 1986 met hits als How Will I Know en later met Greatest Love of All. Jaren later kwam de film The Bodyguard uit met een uiterst succesvolle soundtrack.

Stars and stripes
Deze docu laat grote hoogtepunten zien. Zoals hoe ze de kans krijgt om tijdens de Super Bowl XXV het Amerikaanse volkslied (The Star-Spangled Banner) te zingen voor een miljoenenpubliek. Whitney zong het op fenomenale wijze en het Amerikaanse publiek was in één klap om.

Whitney draait sinds donderdag 9 augustus in de bioscoop. Gids.tv bekijkt als eerste alle nieuwe films in de bioscoop en on-demand. Lees hier al onze filmrecensies.

Puzzelstukken vallen in elkaar
Maar ook de inktzwarte pagina's komen aan bod. Van het sleutelmoment wanneer Whitney haar hartsvriendin Robyn Crawford de rug toekeert en kiest voor haar huwelijk met Bobby Brown, tot het zeer tragische moment dat haar persoonlijk assistent Mary Jones haar verhaal doet. Zij vond Whitney Houston (48 jaar) dood in een eenzame badkamer in een hotelkamer in Beverly Hills. Drie jaar later stierf haar dochter Bobbi Kristina Brown (22 jaar) in een soortgelijke situatie.

Het is de eerste officiele documentaire die door de erfgenamen van Houston werd goedgekeurd. Met een eerlijk en puur beeld wordt haar leven vertelt door familieleden die zeer dichtbij de zangeres stonden. Onder anderen haar moeder, broers, tantes en Bobby Brown komen aan het woord. Overigens wil Brown nog steeds niet over het drugsgebruik praten, wat helaas wel een belangrijke factor in haar leven was. Een docu vol exclusieve beelden, interviews en muziek. Een mooie documentaire voor mensen die deze zangeres een warm hart toedragen. Bekijk hier de trailer van Whitney.

Meer Whitney Houston? Whitney: Can I Be Me op Netflix is wederom een verhaal over de grote opkomst en ondergang van haar leven. Een docu die je verbijsterd achterlaat. Hoe heeft dit heftige en tragische verhaal kunnen gebeuren? Lees hier meer over Whitney: Can I Be Me.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: Whitney of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: