Filmrecensie: Papillon

Filmrecensie: Papillon
Charlie Hunnam en Rami Malek opzoek naar vrijheid

Afgelopen donderdag ging de gevangenisfilm Papillon in première in de Nederlandse bioscoop. Een grote uitdaging moet deze film geweest zijn, want voor diegene die de epische versie uit 1973 met Steve McQueen nog weten, is het bijna onmogelijk deze vlinder in 2018 hoger te laten vliegen. Lees hier de recensie van Papillon.

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal
Het is het jaar 1931 in het bruisende hart van Parijs waar de Moulin Rouge hoogtij dagen beleeft. Ook het criminele leven in Parijs bloeit. Binnen een mum van tijd verandert het leven van juwelendief Henri Charrière in een echte hel als hij - na eigen zeggen onterecht - wordt veroordeeld voor de moord op een pooier. Op de heenreis naar de duivelse Franse gevangenis leert hij de miljonair Louis Deca kennen. Ze lijken totaal niet op elkaar, toch ontstaat er een bijzonder vriendschap en met als doel de vrijheid.

Om de oude versie uit 1973 te evenaren moet je van goede huize komen, maar Papillon komt goed in de buurt. Met een decor van een claustrofobische gevangenis en een gevangenisdirecteur (de Nederlander Yorick van Wageningen) waarvan je zijn bloed wel kan drinken, is dit een zeer goede film geworden. Charlie Hunnam zet een overtuigende rol neer, maar Rami Malek is nog net even een stapje overtuigender. Voor alle generaties wederom een ontroerende maar vooral spannende film. Een prachtige vlinder op zoek naar vrijheid.

Naast Charlie Hunnam (King Arthur: Legend of the Sword) en Rami Malek (Bohemian Rhapsody) zijn ook Yorick van Wageningen (The Girl with the Dragon Tattoo) en Roland Møller (Land of Mine) te zien in deze film. De regie is voor Michael Noer (Northwest).

Papillon is vanaf 13 september te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Biografie, Drama, Misdaad. Bekijk hier de trailer van de film.

Tags: moord, parijs, nederlander, gevangenis, henri, misdaad, tattoo, film, vrijheid, biografie, wageningen, bloed, bioscoop, vriendschap, trailer, 1973, miljonair, decor, recensie, gevangenisdirecteur, onterecht, beoordeling, pooier, dragon, papillon, generaties, vlinder, legend, northwest, yorick van wageningen, charlie hunnam, steve mcqueen, moulin rouge, the girl with the dragon tattoo, rhapsody, arthur, drama, doel, filmrecensie, land of mine, waargebeurd, bohemian rhapsody, rami malek