Filmrecensie: First Man

Filmrecensie: First Man
Dramatische en levensgevaarlijke missie naar de maan

Vanaf aanstaande donderdag 18 oktober is de nieuwe ruimtevaartfilm First Man te zien in de Nederlandse bioscopen en Gids.tv heeft hem al gezien. Het is een weergaloos mooi portret van de held Neil Armstrong, die als eerste mens een reis maakt naar de maan. En de wereld keek toe. Lees hier de filmrecensie First Man.

Een indrukwekkende kijk in het leven van de Amerikaanse astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie, waardoor hij op 20 juli 1969 de eerste man werd die een voet op de maan zette. We volgen zijn reis die leidt tot deze gebeurtenis, die gerust een van de gevaarlijkste in de geschiedenis van de ruimtereizen genoemd mag worden. Hierbij horen ook de grote verliezen die hij en zijn familie en het land moesten ondergaan.

Als bioscoopbezoeker kun je denken: we weten toch hoe dit verhaal tot een einde komt als de wereld ziet hoe Neil en zijn team op de maan wandelen? De reis daarnaartoe is minstens zo spannend, intens en dramatisch. De film kent een zeer emotionele scène in de eetkamer als de astronaut zijn kinderen moet vertellen dat hij misschien niet meer terugkomt. Het kan bijna niet anders dan dat hier Oscar-nominaties uitrollen voor de fenomenale Ryan Gosling en Claire Foy. Zij spelen de sterren van de hemel. De film is een dikke aanrader, bij voorkeur op groot IMAX-scherm.

Naast Ryan Gosling (La La Land) en Claire Foy (The Girl in the Spider's Web) zijn ook Jason Clarke (Everest) en Kyle Chandler (Manchester by the Sea) te zien in deze film. De regie is van Damien Chazelle (La La Land en Whiplash).

First Man is vanaf 18 oktober 2018 te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Drama. Tijdsduur 141 minuten. De IMDb-score 7,6. Bekijk hier de trailer van First Man.

Bekijk hier de top 5 films met Ryan Gosling op Videoland en lees hier meer over films met de maan in de hoofdrol.

Tags: manchester, ruimtemissie, astronaut, portret, film, maan, geschiedenis, everest, bioscoop, wandelen, trailer, oscar, sterren, nominaties, 1969, clarke, beoordeling, special, scene, armstrong, scherm, kinderen, verhaal, ryan gosling, team, la la land, manchester by the sea, whiplash, familie, on demand, reis, drama, imdb, filmrecensie, imax, spannend