Filmrecensie: They Shall Not Grow Old

Filmrecensie: They Shall Not Grow Old
Peter Jackson's indrukwekkende documentaire over de Eerste Wereldoorlog

In april is Peter Jackson's (Lord of the Rings) nieuwe documentaire They Shall Not Grow Old in première gegaan in de Nederlandse bioscopen. Met 4 en 5 mei in het verschiet is het zeker de moeite waard om deze bijzondere docu te bekijken. Honderd jaar oude beelden, digitaal bewerkt en met nieuw geluid. Het resultaat is verbluffend. Lees hier de recensie van They Shall Never Grow Old.

Anonieme mannen met een stem
Op 11 November 2018 was het precies honderd jaar geleden dat er een staakt-het-vuren kwam tijdens één van de meest verwoestende en bloederigste oorlogen ooit, de Eerste Wereldoorlog. Regisseur Peter Jackson heeft oud beeldmateriaal plus vijftig jaar oude interviews van de BBC gebruikt om deze horror-oorlog naar 2019 te halen. De docu zit vol met anonieme stemmen die de oorlog hebben meegemaakt, en vertellen de verhalen van toen. Pas bij de aftiteling wordt met de namen onthuld wie ze zijn.

De digitale restauratietechnieken in de documentaire They Shall Not Grow Old

Deze docu opent met 2D zwart-witbeelden in een kleine 4:3-beeldverhouding, zoals we die kennen van beelden ruim een eeuw geleden. Even later wordt het beeld groter waar opeens de 'magic happens' en de beelden in 3D zijn. De ingekleurde beelden worden helder, waardoor je details ziet van de uniformen en gezichtsuitdrukkingen. Maar ook is de horror zichtbaar, waar mannen in onmenselijke situaties vechten, het bloed van de lijken vuurrood is in de loopgraven vol modder en ratten.

Nieuwe generatie
Het is een bijzondere documentaire die eigenlijk op elke middelbare school te zien moet zijn. Een geschiedenisles over een 4 jaar durende oorlog, waar in totaal bijna 20 miljoen (vaak jonge) soldaten en burgers de dood vonden. Een gebeurtenis, die net zoals de Tweede Wereldoorlog niet vergeten mag worden. Een fenomenale prestatie om deze oorlogsverhalen naar 2019 te halen.

They Shall Never Grow Old is vanaf 11 april te zien in de Nederlandse bioscopen. Genre: Documentaire. Tijdsduur: 100 minuten.

Geef hieronder je commentaar op Filmrecensie: They Shall Not Grow Old of klik hier als je dit een leuk artikel vindt:
Tags: school, tweede wereldoorlog, oorlog, miljoen, digitaal, documentaire, bbc, film, wereldoorlog, burgers, middelbare school, regisseur, modder, bloed, bioscoop, ratten, honderd, première, 11 november, eerste wereldoorlog, lord of the rings, staakt het vuren, loopgraven, beeldmateriaal, horror, 5-mei, oorlogen, recensie, soldaten, beoordeling, special, eeuw, lord, rings, magic, europa, stemmen, vuren, jacksons, dood, peter jackson, zwart, mannen, vechten, on demand, geluid, filmrecensie, naam