Recensie: Godzilla II: King of the Monsters met Millie Bobby Brown en Vera Farmiga

Visueel spektakel met de grootste monsters ooit gezien op het witte doek

De film Godzilla II: King of the Monsters is afgelopen donderdag in première gegaan in de Nederlandse bioscopen. Deze filmreeks begon vijf jaar geleden met Godzilla, en bracht vervolgens Kong: Skull Island naar de bioscopen. Met in 2020 nog meer titanen in de film Godzilla vs. Kong. De vraag is: does size matter? In het geval van deze mega-monsters zeker niet. Lees hier de filmrecensie van Godzilla II: King of the Monsters.

Ghidorah, Mothra en Rodan
In het vervolg op het Amerikaanse Godzilla (2014) wil het mysterieuze, cryptozoölogische instituut Monarch het bestaan der Titanen blijven onderzoeken. Maar militairen willen alle monsters definitief doden. Terwijl beide partijen daarover bakkeleien, wordt Godzilla gedwongen de strijd aan te gaan met zijn aartsvijand: de driekoppige Ghidorah. Het duurt niet lang eer enorme monsters ter land, ter zee en in de lucht tegen elkaar botsen en alles wat in hun baan komt vernietigen.

Charles Dance, Millie Bobby Brown en Vera Farmiga in de film Godzilla ll: King of the Monsters

Wie groot fan is van deze MonsterVerse vol reuzachtige monsters gaat zeker genieten. Maar er gaat veel fout in deze film. Zelfs op een groot Imax scherm is het een drukke productie geworden. Wazige beelden zijn donker met mist en rook, waardoor de special effects vooral chaotisch in beeld zijn gebracht. Door rommelige montage weet je niet meer wie waar is. En wat staat in deze scène ook alweer op het spel? En is die ene personage nu echt dood? Met als tragisch feit dat het visuele spektakel vaak niet resulteert in opwinding maar in verwarring en vermoeidheid. Met wel een aardige rol voor Charles Dance (Tywin Lannister) die nog een goede Game of Thrones-oneliner eruit gooit. Best wel een draak van een film, waarbij zijn voorgangers duidelijk hogere punten scoren.

Naast Millie Bobby Brown (Stranger Things) en Vera Farmiga (The Conjuring) zijn ook Charles Dance (Dracula Untold), en Kyle Chandler (Super 8) te zien in deze film. Deze film is Michael Dougherty (Godzilla vs. Kong).

Godzilla II: King of the Monsters is vanaf 30 mei in de Nederlandse bioscopen te zien. Genre: Fantasy, Actie, Avontuur. Tijdsduur: 133 minuten.

Meer actueel TV-nieuws