Recensie: HBO-serie Chernobyl met Emily Watson en Stellan Skarsgård

Huiveringwekkende en dramatische reconstructie kernramp is ijzersterk

Op 6 mei 2019 ging de Britse en Amerikaanse miniserie Chernobyl in première op HBO. Nu is het plaatsje Tsjernobyl zelfs populair onder toeristen dankzij deze tv-serie. Na 33 jaar is dit nog steeds niet zonder gevaar. Een serie over de meest dramatische kernramp Tsjernobyl is indrukwekkend en magistraal in beeld gebracht. Lees hier de HBO-serie recensie van Chernobyl.

Bekijk hier het artikel: Serie update, voor een wekelijks portie serienieuws op Gids.tv.

26 april 1986
Om 01:23:45 uur drukte een operator op knop AZ-5 voor een snelle noodstop, om alle regelstaven weer in de reactorkern te laten zakken. Dat is het begin van de zeer dramatische ramp in de stad Tsjernobyl dat ligt aan de rivier de Pripjat in het noorden van Oekraïne, niet ver van de grens met Wit-Rusland. Een grote explosie volgt met vele doden tot gevolg. Deze serie laat zien wat de desastreuze gevolgen waren en wie de mensen (wetenschappers, brandweer, burgers tot aan de hoogste leiders van Rusland) waren die hun leven opofferden om de impact zo veel mogelijk te beperken.

Stellan Skarsgård, Jared Harris en Emily Watson in de miniserie Chernobyl

Zelden zie je een serie vol details en hoogstaande kwaliteit. Kosten nog moeite zijn gespaard om er een goede en rijke televisieserie van te maken. Grote sets vol voertuigen, grote groepen mensen, de kleding en de Russische sfeer zien er allemaal bijna beklemmend maar perfect uit. Het lijkt alsof je zelf op de rampplek bent en dat is een groot compliment. Daarbij is de serie meeslepend, indrukwekkend en ijzersterk. Wel moet je een sterke maag hebben want deze serie laat zeer heftige beelden zien van mensen die blootgesteld zijn aan de vreselijke straling. Met een fantastische cast is dit absoluut een dikke aanrader op HBO. Bovendien met een uitzonderlijk hoge IMDb-score van 9,7. Deze miniserie laat zien hoe Rusland deze vreselijke ramp het liefst in de doofpot stopt, maar is bovenal een ode aan de vele slachtoffers.

Naast Jared Harris (The Man from U.N.C.L.E.) en Stellan Skarsgård (Our Kind of Traitor) is ook Emily Watson (The Happy Prince) te zien in deze serie. Deze productie is geregisseerd door Johan Renck (Vikings).

Chernobyl is vanaf 7 mei 2019 te zien op HBO. De serie bestaat uit 5 afleveringen van ongeveer een uur. IMDb 9,7.

Geef hieronder je commentaar op Recensie: HBO-serie Chernobyl met Emily Watson en Stellan Skarsgård of klik hier als je dit een leuk artikel vindt: